Avskildhet - ett måste?

Under flera år har jag upplevt ett inre behov av att få vara ensam. Inte för att slippa andra, utan för att stänga av mycket av det som tar upp ens tid - vilket andra många gånger gör. Som kristen kan relationen med Gud - tycker jag - rätt ofta bli ganska klyschig. Man citerar bibelord om att lära känna Jesus (Gud) och att ha gemenskap med Gud. Så långt låter det fromt och bra. Men ärligt talat - ägnar vi inte mer tid åt att bygga relationer med varandra och mäter vi inte ibland livskvalité i antalet goda vänner vi har?
Ett ord som oftast används i den kristna vokabulären är helgelse. Helgelsen ses som både ett mål och en process till att bli mer lik Kristus. Ordet helgelse betyder "att vara avskild". Nu ska jag inte ta och börja generalisera betydelsen av helgelse, men med ordets betydelse i åtanke kanske helgelsen främst sker i ensamheten - avskild ifrån alla andra. Och i ljuset av att helgelsen ska leda till Kristuslikhet, så måste vi kanske se den privata relationen med Kristus som den viktiga grunden för helgelsen.
För mig är det bara att tänka tillbaka på den senaste veckan, och jag kan se att jag varje dag söker efter gemenskap med andra människor. Vad händer ikväll? är en frekvent fråga man ställer till sig själv och till vännerna. Bildigt talat - hur ofta frågar Jesus mig den frågan, och jag hör inte på? En vecka utan socialt umgänge känns som en ensam vecka, och kanske också som en "misslyckad" vecka? En vecka utan umgänge med Gud är frågan om vi ens reflekterar över, om vi nu överhuvudtaget märker det?

Nästa gång jag har en ledig helg, kanske det viktigaste inte är att ringa upp en massa vänner man inte träffat på ett tag - och sedan jäkta mellan alla man måste besöka. Jag funderar skarpt på att försöka ha regelbundna lediga helger där jag avskiljer mig ifrån allt och ägnar tid åt den Gud jag innerst inne önskar lära känna och bli mer lik.
Jag måste inte ha mobilen med mig, eller datorn. Jag måste inte träffa vänner bara för att. Jag måste inte nånting.

Jesus kan man lätt klassa som en social snubbe, och när man läser Bibeln ser man att t o m han gick avsides och var avskild från alla andra. Kanske är just därför som vi idag ser honom som en social snubbe?

Lite tankar bara...

Kommentarer
Postat av: markus

bra tankar. Kan känna samma behov utav att ge utav min tid, eller kanske mer rätt att säga att få tid tillsammans med Gud.

För mig är de ofta de dagarna som man tar tid med Gud, då man kan se de under i vardagen som verkligen sker. Kanske en klysha men det stämmer faktiskt.

Ska nog själv ta och dra mig undan någon helg ut till min sommarstuga. Underbart att få vara Guds barn. Tack för tankarna =)

2008-04-01 @ 22:51:21
URL: http://msundemo.blogg.se
Postat av: Ester

Tack!
Gud kan verkligen använda bloggar för att tala till en..

2008-04-02 @ 09:09:41
URL: http://hoshi.bilddagboken.se
Postat av: Adam

Precis Markus. Och när man tagit sig tid en dag så märker man att hela veckan får ett annat perspektiv.
Och delaktigheten i församlingen blir så mkt goare, man är inte loj och seg på samlingar, utan tacksam till Gud och aktiv i sökandet och tillbedjan.

Tycker verkligen att du ska dra dig undan (det lät lite hårt och roligt att säga). Men vi får peppa varandra till att verkligen få det gjort.
Frid!

2008-04-02 @ 09:56:15
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Adam

Varsågod Ester!
Roligt att det jag skriver vår betydelse för dig (och andra)

2008-04-02 @ 09:57:46
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Tessa

Alltså, tankegångarna går verkligen igång, när man läser din blogg. Tack Gud för det. hah =) Och tack Gud för att han använder dej!
Du ska veta de, att de du skriver har verkligen stor betydelse! För mej har det verkligen det. Jag blir pepp på ett sätt som jag inte hade blivit om jag fått läsa lite sånt här.
Det är underbart att man kan få läsa såhär....
Be blessed!

2008-04-04 @ 01:03:07
Postat av: Adam

Va bra att det får igång tankarna hos dig! Det är precis så jag vill att det ska göra, och att dina egna tankar ska leda till något.

Det kommer mera tankenötter på bloggen, så håll uppsikt :)

2008-04-04 @ 18:03:27
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Tessa

jodå.. mina egna tankar som jag får från att läsa din blogg... dom strömmar, och leder till mycket. asgött, o få lite mer klarhet. hehe..
Keep up the good work!

2008-04-04 @ 22:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0