Försvara Gud?

Jag var i Stockholm i onsdags. Vad gjorde jag där? Jo, jag var och lyssnade på en utfrågning till Christer Sturmark, angående hans bok Tro och vetande 2.0. Själva utfrågningen stod Bength Gustafsson för, han är författare till böckerna Kristendomens återkomst och Vilket Sverige vill vi ha?. Allt ägde rum i Södermalmskyrkan.

Kvällens syfte var att genom Bength, ställa Christers argument mot väggen utifrån Christers bok. Temat sas skulle vara Guds existens (även om jag anser att fler frågor än Guds existens berördes, och det gav kvällen ett litet rörigt intryck). Hur gick "debatten" då?
Måste säga att jag tycker Christer tog hem argumentationen med hästlängder, däremot - om Bength hade varit lite mer vaken och inte så manusstyrd - så hade Christer fått det svettigt vid pulpeten. Bength gjorde några rejäla fel, som jag nog tycker att han borde, med sin erfarenhet, inte ha gjort. Christer är en duktig debattör, och en karismatisk sådan - hans "fel" är att han ständigt använder samma argument och blandar ihop religioner alldeles för mycket. Men ingen är fullfjädrad...

Hur som helst. Kvällen gick i apologetikens tecken, och apologetik betyder "kristendomens försvar". Jag funderar på detta - behöver Gud försvaras? Jag tror nog ändå det, för Gud blir faktiskt anklagad - och vem ska försvara honom, om inte vi? Visserligen skulle Gud kunna klara det själv, men risken är överhängande att han då genom sin makt och styrka, skulle "tvinga" andra att tro - och Gud söker hjärtan som besvarar hans kärlek, inte reagerar på hans makt.

Det allra första jag tänker på, när det kommer till detta med att "bevisa" att Gud finns, är detta med vår begränsning av att förstå och få kunskap. Oavsett tro, erkänner vi alla att vi inte kan förstå allt.  Ändå agerar vi med besvikelse när vi inte greppar allt. Chesterton sa (frågan är om jag inte redan skrivit detta citat på bloggen?) "poeten försöker få in huvudet i himlen, logikern försöker få in himlen i huvudet - och det är logikerns huvud som sprängs".
Det ligger mkt sanning i detta. Vi vill förstå allt, men vi klarar inte av att tro mycket. Skulle Gud nu kunna rymmas i vårt förstånd så skulle antinge huvudet sprängas, eller så skulle det visa sig att det inte är Gud vi fyllt det med.
För ärligt talat - den gud vi önskar finns, är ju inte en gud som kan paketeras och ramas in.
Det är lite som med solen: Vi önskar enbart att solen ska tittat fram mellan molnen, vi önskar inte att den ska ta plats på jorden - det skulle vi inte må bra av. Vi kanske måste acceptera att Gud väljer att bara ge oss en glimt, inte mer - och det för vår egen skull?

På tal om solen... jag kom och tänka på vad en annan klok man sa - på ett ungefär. Det var C S Lewis som sa så här: "Jag tror på kristendomen på samma sätt som jag tror på solen - inte bara för att jag ser den, utan för att den främst gör att jag ser allting annat".  Bara en liten parentes...

Gud är så mycket mer än teoretisk kunskap, och så mycket mer än vad vi kan teoretisk kunskap om. Gud är liv, och liv studerar man inte främst, man möter det, upplever det, förundras över det, hänförs över det, och lever tillsammans med det. Därför önskar jag att Christer, och andra som inte tror på Guds existens, att dom först och främst ska möta den levande Guden, därefter få saker och ting förklarat för sig. Jag önskar att solen - för alla - skulle titta fram bakom molnen, och då ge ljus åt det liv man försöker förstå. Det är min bön... och strävan.

Kommentarer
Postat av: Tessa

Måste säga att C S Lewis har sagt mycket som är bra. =) Den du skrev, har jag uppskriven.... gött. haha

Men det så sant som det är skrivet.... "Jag önskar att solen - för alla - skulle titta fram bakom molnen, och då ge ljus åt det liv man försöker förstå. " Det vill man verkligen till alla.

adam,adam...

2008-04-05 @ 00:49:17
Postat av: Ester

När jag läser en bok, som jag äger, brukar jag alltid stryka under det som tilltalar mig på ett särskilt sätt.
Detta skulle jag ha strykit under i ditt inlägg:

* Gud söker hjärtan som besvarar hans kärlek, inte reagerar på hans makt.

* "poeten försöker få in huvudet i himlen, logikern försöker få in himlen i huvudet - och det är logikerns huvud som sprängs".

*Jag tror på kristendomen på samma sätt som jag tror på solen - inte bara för att jag ser den, utan för att den främst gör att jag ser allting annat".

jag ska försöka minnas dessa ord.

2008-04-05 @ 01:58:00
URL: http://hoshi.bilddagboken.se
Postat av: Adam

Ja Tessa, C S Lewis har skrivit mkt bra - han är en av mina absoluta favoritförfattare.

Therese, therese... :)

2008-04-05 @ 11:39:02
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Adam

Jag brukar också stryka under i böcker jag läser, typ alla mina böcker är nedklottrade :P

Jag ska också försöka komma ihåg dessa ord...

2008-04-05 @ 11:40:19
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: markus

Tack adam för de tankarna. Man blir peppad utav att läsa din blogg, skönt att få sig lite andlig mat =)

2008-04-06 @ 19:55:20
URL: http://msundemo.blogg.se
Postat av: Bength Gustafson

Hej
Trevligt att Du var i Södermalmskyrkan den 2 april.
Det var Christer Sturmark som utmanades utifrån sin bok Tro och vetande 2.0. Men om han valde att inte svara på för honom besvärande frågor, utan istället upprepa det han alltid säger i varje debatt som han deltager i, så vinner han inget i sak, utan enbart kortsiktiga poäng och applåder hos sina egna. Men t.o.m. Christers egna anhängare reagerade på att han inte svarade på ställda frågor, utan upprepade sina favoritargument. Så i sak var det ingen vinst för Christer Sturmark den onsdagskvällen. Jag var medveten om hans taktik och höll mig därför konsekvent till mitt manus och till det vi kommit överens om: Jag skulle ställa frågor och Christer skulle svara. Jag överlät medvetet till publiken och till våra apologetikstudenter som satt med i publiken, att avgöra hur Christer lyckades med att stå till svars för vad han skrivit i sin bok. Men det är inte så självklart enkelt att vara ateist och sekulärhumanist och svara på frågor om t.ex. ondskans närvaro i världen, eller om begreppet Tro i Bibeln, när man inte ens har läst Bibeln, vilket Christer ärligt erkände att han inte har gjort. Då är det svårt, för att inte säga omöjligt, att vinna i sak och saklighet.
Hälsningar Bength Gustafson

2008-04-23 @ 02:16:00
Postat av: Adam

Hej Bength, kul att du hittat till min blogg!
Det var trevligt att få vara i Södermalmskyrkan :)

Ska väl börja med att säga att mitt inlägg nu i efterhand kanske skrevs i ett aninen för laddat humör av mig själv. Efter flera turer kring kvällen i Södermalm så har jag nog ändrat en hel del av mina reaktioner. Hästlängder var att ta i, och några rejäla misstag gjorde du nog inte...
Men under själva kvällen var min spontana känsla ändå den att Christer hade övertaget i själva utfrågningen, och att du i vissa fall borde utmanat honom mer - det hade varit intressant att höra hans svar då.
Jag har enbart läst hans bok och inte lyssnat på någon debatt med Christer innan, så jag kan inte stå för att han upprepar sina favoritargument om och om igen - förutom det han upprepar från sin bok, vilket iofs är en hel del.
Christers största miss är det faktum att han aldrig läst Bibeln eller studerat Jesus, där har han en enorm svaghet när det kommer till att föra samtal med kristna.
Hur som helst, det var en otroligt rolig kväll att besöka och lyssna på. Jag är ju själv med i gänget från Oskarshamn, och jag håller på att skriva ner tankar kring kvällen som jag kommer maila. Vi ska tillsammans sitta ned i Oskarshamn och kolla över det hela - så vi får chans att bolla frågor fler gånger!
Mvh Adam

2008-04-24 @ 12:40:42
URL: http://filosofadam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0