Kingdom of Heaven

Sitter och ser på filmen Kingdom of Heaven, det är en så lång film att jag måste dela upp den. Jag pallar ungefär med att se 30-45 minuter i taget. En mkt bra film för övrigt, trots att dialogen ibland är lite stel och episk.

Det jag berörs av är hur - och ni får ursäkta min ärlighet - fel en del människor hade på den tiden. Bland annat så är det en figur i filmen som säger: "Att döda de otrogna (de icke-kristna) är inte fel, det är vägen till himmelen". Hur i allsin dar fick man ett sådant påstående att gå ihop med det Jesus lärde?
Sa inte Jesus att vi skulle älska vår nästa, och genom den kärleken få dom att dela vår väg till himmelen?

Jag tror korstågen påtvingade många en religion, en religion som lärde dom att frukta Gud - och att allting handlade om att undslippa helvetet. Men hur många människor fick genom korstågen uppleva ett personligt möte med Gud, hur många fick en relation till Gud, hur många märkte att de var Guds eftersökta barn?
Idag är det få som rättfärdigar korstågen. Men... kan det vara så att korstågen enbart bytt skepnad? Kanske vi idag också försöker påtvinga människor en religion, en religion som säger vad eller vad som inte är okej. Hur ofta talar vi inte om himmelen enbart som helvetets motsats, och betonar mer helvetets plåga än himmelens härlighet. Skrämselpropagandan är kanske lika aktiv idag, bara lite mer subtil.

Lever vi som kristna ett sådant liv så att den Gud vi tror på uppfattas som varje människas far. Känner sig människor, i mötet med kristendomen, sig som elaka syndare i fara för Guds dom, eller känner dom sig som barn med stickor i foten och i behov av pappas hjälp att ta ut dom?

Korset ska vara blodigt, men endast utav Kristus eget blod, inte av andras. Det var hans blod som rann för oss, det var aldrig tänkt att vara vårt blod som rann för han.

Till sist:
Det finns en kommentar i filmen som jag faktiskt småler åt, även om den belyser en tragisk sanning. Det är när en präst, i skenet av de kristnas nederlag, fäller föjande visdomsord: "Konvertera till Islam nu, omvänd dig till Gud sedan" - Religionen i ett nötskal!

Kommentarer
Postat av: markus

Intressant tanke om att korstågen och vår tid. Jag tror absolut att en del kör med skrämselproppaganda för att få folk att bli kristna. Men då kan man fråga sig om de har förstått poängen med att vara kristen själva?

2008-04-08 @ 10:14:27
URL: http://msundemo.blogg.se
Postat av: Tess

Tycker också att detta med korståget var intressant. Själv har jag ju upplevt korståget på nära håll, men utav andra som inte fattar hela poängen alls... utan tror dom måste korsfästas för att få bort sin synd.
Förstår inte riktigt det..förstår inte riktigt deras tankar.

2008-04-08 @ 12:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0