Matrix

Detta inlägg är helt enkelt ett måste för mig att skriva - eller rättare sagt: att skriva ur mig...

Jag såg filmen Matrix när den kom, då var jag 17 och blev imponerad av actionscenerna. Det innebar att jag satte ett högt betyg på filmen. Nu har jag sett den igen (jag har faktiskt aldrig sett del 2 o 3 i serien). Nu är jag inte lika imponerad längre.

Kanske jag borde se filmen mer noggrann, och trycka paus vid varje scen och fundera på vad som precis skedde - men sådant har jag inte tid med. Min känsla är i alla fall att filmen slår knut på sig själv i sina försök att förklara (eller försvåra) bilden av verkligheten. Jag borde ju gillar filmen med tanke på allt det filosofiska snacket, men ska jag vara ärlig upplevde jag det mesta som filosofiskt dravel.
"Skeden existerar inte, så den böjer sig inte, det är du som böjer dig..." Kom igen, det är en filosofisk lek utan någon mening. Och oraklet som bakar kakor och röker i samma andetag som hon ställer filosofiska frågor som enbart är cirkelresonemang "skulle du välta vasen även om jag inte sagt något..." Nej, jag fixar inte filmen. Den vill för mycket och ådstakommer därigenom alltför lite.
De häftiga actionscenerna finns kvar, men denna gång är de inte pricken över i - utan enbart räddare i nöden.

Kom och tänka på Descartes och hans tes "Jag tänker, därför finns jag".

Jag skulle vilja vända på det hela och säga "Jag finns, därför tänker jag". Min existens är ju en förutsättning för mitt tänkande, det mitt tänkande sedan gör är att ge min existens en medvetenhet om sin existens.

Bara en liten parentes orsakad av tankarna kring Matrix filmen :)


 

Nu avreser jag snart till Spanien. Bloggen återkommer i och med min egen återkomst till det karga Sverige....


Kommentarer
Postat av: Jonas

Kanske skulle se filmen igen då. Skippade alltid 2:an och 3:an jag med, de verkade aldrig så intressanta...

Ha det så kul i Spanien.

2008-04-15 @ 22:29:02
Postat av: Andreas

Att vända på satsen tycker jag blir lite knas, men du vänder ju egentligen inte på den... Enligt mig.

Hur som, filosofi lämpar sig bättre över en kopp kaffe/te... Vore trevligt att avverka en kanna framöver. Hur ser det ut efter Spanien?

Trevlig resa!

2008-04-17 @ 00:44:56
URL: http://lyriclace.net
Postat av: Sara

haha jasså nått är för konstigt för adam, det var lite ovanligt. du brukar ju gilla överskumma saker;P

Åå ska du åka till spanien, va härligt! är inte ett dugg avundsjuk på dej ;P hoppas du får det jätte bra.

2008-04-18 @ 09:44:33
URL: http://buckler.blogg.se
Postat av: Adam

Filosofi lämpar sig absolut allra bäst över en kopp kaffe!
Ja, hur det ser ut? Jag har inget besök i Norrköping planerat just nu, och i värsta fall kan det dröja till början av Juni då jag har min första semestervecka. Men jag ska försöka sikta in mig på en hemresa nån ledig helg. Vi får helt enkelt låta tiden utvisa det hela.

2008-04-24 @ 12:20:53
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Adam

Nej Sara du får inte vara avundsjuk på mig :)

Jag gillar inte allt skumt som finns här i världen, men visst, lite konstiga grejjer gillar jag ju att tänka på. Men filmen var helt enkelt för tråkig för mig....

2008-04-24 @ 12:22:07
URL: http://filosofadam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0