Är detta ett slöseri med tid?

Jag klarar inte av att hålla fingrarna borta från denna blogg ikväll. Har precis sett filmen Deja Vú ikväll, och det fick oss som såg den att diskutera lite lätt kring frågorna om tid.
Kan man förändra det förflutna? Men om det gick att förändra, då skulle det förlutna att upphöra att existera (eller åtminstone byta skepnad) och då finns där inget i min framtid för mig att återvända till för att förändra. Tidsresor måste förbli omöjliga (för oss som existera i tiden), för det förlutna och framtiden kommer ständigt att strida med varandra, och ur en strid går bara en segrare. Det hela kan få vara en rolig tankelek, men om man verkligen ska lämna lekstadiet hamnar vi i ett antingen eller stadie. Olja och vatten fungerar utmärkt tillsammans, men försök inte att förena de två - det är omöjligt.
Samtidigt skulle man kunna säga att det förlutna och framtiden ständigt möts med varandra, i vad vi kallar för nuet. För vad är inte nuet om en enstaka stund där det förlutna och framtiden speglar sig i varandra.
Men frågan är om det är vårt förflutna som skapar vårt nu, och i nuet formas framiden? Jag lutar åt att tro att det är framtiden som kallar på oss, och genom att följa dess kall avgörs vad vi gör i nuet och därefter formas vårt förflutna. Vi är som barn med två föräldrar, den ene släpper oss och den andre står på andra sidan rummet och kallar på oss. Vi förflyttar oss framåt för att vi vill komma till famnen på andra sidan, och vi lär oss gå på köpet.
Vad nu detta har med tiden att göra?
Kanske det ändå har lite med tiden att göra, för tiden är ju inte ett mål utan ett medel. Tiden existerar inte för sin egen skull. Vårt förflutna, nuet och framtiden är enbart begrepp som hjälper oss (för det mesta) att hålla ordning på tillvaron.
Jag tror inte att det gjorda kan göras ogjort (men det ogjorda går att göra gjort), däremot kan en del av dess konsekvenser påverkas. En handling är som en födelse, något nytt förs in i världen och ställs inför en mängd möjligheter. Möjligheter som med tiden, genom nuet, utväljs till att bli fastställda i kedjan orsak och verkan. Och det är genom att möjligheter finns i framtiden som handlingar görs och blir till det förflutna. På något sätt existerar alltså det förlflutna redan i framtiden, och kanske det stämmer ganska bra att i nuet är det framtiden och det förflutna som speglas i varandra?

Varför sitter jag och skriver om detta egentligen? Hela detta inlägg är fullt av felaktigheter och saker som saknar fullständing relevans. Som jag sa till Ester, poängen med tiden går förlorad om man börjar dissekera den. Som med det mesta i livet ligger tjusningen i att uppleva inte förstå, även om tjusningen blir större om man förstår den.
I filmen sa dom på ett ungefär: "om du förändrar något, har du ändå inte förändrar något", och vad förändrar jag om jag lyckas formulera och förstå tiden? Tiden stannar inte upp för att jag ska förstå den, den ger av sig själv för att jag ska förvalta den. Och därför undrar jag om inte hela detta blogginlägg var ett slöseri med tid?

PS.
Till Amanda: jag har sett 8 nya filmer detta år, plus någon enstaka som jag redan har sett. Jag trodde faktiskt att det rörde sig om mindre....men även den bäste kan ju ha fel ;)


Kommentarer
Postat av: Ester

"...Samtidigt skulle man kunna säga att det förlutna och framtiden ständigt möts med varandra, i vad vi kallar för nuet.."

Bra sagt, verkligen!

2008-02-12 @ 07:34:40
URL: http://hoshi.bilddagboken.se
Postat av: Filosofadam

Tackar :)
Frågan är hur vi ska förvalta nuet så att vi förändrar vilken framtid som möter vilket förflutet?

2008-02-12 @ 15:56:06
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Jona

Jag har inte tid att kommentera denna text (dålig ordvits i den meningen). Skulle bara meddela att jag har filmfasta en månad - låter som att mamma är bönhörd. Hälsa henne det.

2008-02-12 @ 22:03:27
Postat av: Filosofadam

Haha, ordvitsar är alltid välkomna på denna blogg :)
Jaså, varför en filmfasta? har du plötsligt fått en encounter av det högre väsendet?
Såg att du satt en femma på Jesse James filmen, är riktigt sugen på att se den

2008-02-12 @ 23:26:35
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Jona

Nej vi bestämde några stycken på cellen att fasta från varsin sak. Ace tog upp det, och det kändes som att det låg rätt i tiden (inte framtiden eller dåtiden för att hålla tråden aktuell).

Svag femma förvisso, men jag kände att då och då måste man slänga ut det högsta betyget. Musiken är gudomligt bra.

2008-02-13 @ 14:44:32
Postat av: Amandaa!

Haha. Jag känner dig bättre än du gör själv, än en gång.

Va det nu jag ska skriva en lång och seriös kommentar och inte bara hej? Försöka kan man alltid, fast jag är trött.
Man blir snurrig av tid. Men det kan ju va gutt att bli snurrig. Men kan du inte skriva en lite kortare och mindre snurrig version för oss som bara fick VG i Filosofi A? :)
Men jag gillar barnlistan. Sånt brukar jag med göra.
och sen vill jag ha fler bilder. Håller fortfarande på "Dagens Outfit"!
Det var dagens konstruktiva kritik. Tack för mig.

2008-02-13 @ 17:43:17
Postat av: Amanda igen.

hahahaa, jag upptäckte just att jag också har en blogg! en väldigt uppdaterad och seriös sådan.
amandakristina.blogg.se, mkt läsvärd.

2008-02-13 @ 17:45:53
Postat av: Johan

måste säga att det är en trevlig blogg med vettig tankar som du skaffat, inte för att det är bloggens tankar utan dina egna, men men...jag har en blogg jag med, fast jag har inte skrivit i den på typ väldigt länge. Blev aktuellt att tipsa då jag såg att amanda gjorde det, och man kan ju inte va sämre än en mediateamare..
Harpomarx.blogg.se

2008-02-13 @ 18:30:03
Postat av: Filosofadam

Dagens outfit? vad menar du med det Amanda?
Tack så mkt för ditt långa och seriösa inlägg. Jag har inte ens läst filosofi A, och en kortare version om tid är verkligen slöseri med tid, då den knappast kommer komma fram till ngt.

2008-02-13 @ 21:39:06
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Amanda förklarar. Igen.

Men hallå eller.. Dagens outfit!? Du är inte så rutinerad inom bloggvärlden märker jag. Kolla in på vilken halvseriös blogg som helst, så märker du. Sök på outfit...

2008-02-15 @ 17:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0