Att försöka...

Jag är just nu väldigt fascinerad av G K Chesterton - eller kanske mer korrekt - fascinerad av det han skriver. Han lyckas med enkla medel sätta fingret på det allra mest komplexa i livet som kristen. Jag har hans bok Orthodoxy hemma - fast på engelska, och Chesterton på engelska är inte alltid det enklaste att läsa. Så just nu är jag på jakt efter boken på svenska - någon som har ett tips eller två?

Till exempel detta som Chesterton säger är verkligen tänkvärda ord:

"Hur kan vi göra så att konstnären förblir missnöjd med sina tavlor utan att han blir totalt missnöjd med sin konst? Hur kan vi göra så att en man alltid är otillfredsställd med sitt arbete, ändå alltid tillfredsställd av att arbeta? Hur kan vi försäkra oss om att porträttmålaren kastar ut porträttet genom fönstret i stället för att välja det naturliga och mer mänskliga att kasta ut modellen genom fönstret?"

Framförallt det sistnämda i citatet har jag fastnat för. Ibland är det som om jag hela tiden misslyckas med att leva som kristen, och att alltså försöka efterlikna Kristus. Man skulle kunna - rent Chestertonistiskt - säga att mitt liv som kristen är mina försök att måla av bilden av Kristus så att andra ser den. Men min bild blir ofta mer av en förnedring än en försköning av Kristus - och det beror enbart på mina brister som konstnär, inte på Kristus som modell.
För att försöka måla upp samma problem fast med en egen bild, så skulle jag kunna säga att det liknar mina försök med att skriva. Lite som att skriva ett kärleksbrev: varje gång jag försöker beskriva vad jag känner, gör orden ingen rättvisa till den jag riktar dom emot. Men jag vet att hur många papper jag än måste skrynkla ihop för att återigen börja om, så förändras inte faktumet att jag älskar personen jag försöker skriva till.
Därför, kan jag i stunden av misslyckande med porträttet av Kristus, ändå fortsätta försöka - för det är porträttet jag gör mig av med, inte Kristus.

En uppmuntran till alla er som försöker vara kristna, och försöker tro: att det ibland inte funkar betyder inte att man behöver skrota Kristus, utan snarare göra ett nytt försök - och för varje gång märker man att man har lärt sig något mer. Jag gillar ordet försöka, och jag tycker det passar så bra på vad det innebär med att vara kristen - att försöka.
Undrar hur Chesterton hade uttryckt det?

På tal om något helt annat, det finns ju en annan gigant inom kristet författarskap - C S Lewis. Han och Chesterton hade säkert någon okänd gemensam gen, för dom ägde båda samma humor och samma skärpa i det dom skrev. Lewis har sagt något som verkligen stämmer på mig själv (och kanske på många av oss) angående bön. Detta citat får avsluta nattens blogg, och jag lämnar det okommenterat:

"Jag ber ofta för andra då jag i stället borde göra något för dem. Det är mycket lättare att bedja för en tråkmåns, än att gå och hälsa på honom"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0