Att se änglar

Idag nåddes jag av nyheten att den 22 februari har filmen om Morgan Pålsson - Sveriges roligaste och "sämsta" reporter - premiär. Det var bara för mig att gå hem till datorn och leta upp en trailer till filmen. Nu återstår det att se om filmen är sevärd, eller en glömd medelfilm. Det som talar för filmen är det faktum att den handlar om Morgan Pålsson, det som talar emot är att filmen är svensk...

Just nu läser jag boken En generös radikalitet, skriven av Brian D. McLaren - en mycket läsvärd bok, om än en aning "svår". Boken behandlar det faktum att inom kyrkan finns det ofta ett "antingen eller" tänk, antingen är du protestant eller så är du katolik, antingen är du liberal eller så är du konservativ. McLaren försöker med sin bok visa på att kristen tro inte handlar om antingen eller, utan om en mångfald - där alla dessa olika "indelningar" är delar av en helhet. Ingen ska överbetonas, ingen ska förnekas. Mycket tänkvärd och nyttig läsning.

I ett stycke i boken citerar författaren en annan författare, Josef Pieper, och han skriver bland annat så här:
"...allting har och döljer i botten ett tecken på sitt gudomliga ursprung; att den som får en glimt av det "ser" att detta och allting är "gott" bortom all begriplighet; och att han, när han ser detta, är lycklig".

När jag läste detta kom jag och tänka på hur vi ser på varandra - som vänner, fiender eller främlingar. Jag möter ofta ungdomar och vuxna som talar om andra med förklarande ord såsom "idioter". Ibland kanske det är befogat, men oftast märker jag att detta ord kommer från båda hållen. Ser man en människa som en idiot är det nog svårt, om inte omöjligt, att se det gudomliga ursprung människar bär på.
Jag önskar att vi alla kunde mer och mer försöka få se denna glimt av gudomlighet som vi alla har inom oss. Det skulle förändra hela vårt förhållningssätt till varandra, och är det så att vi alltför ofta är olyckliga pga vad andra gör emot oss - stämmer det då inte som Pieper säger, att den som "ser" detta "goda" blir lycklig?

Hur vi ser, avgör också hur vi bemöter. Hur vi ser på en människa, avgör hur vi är emot denne. Ser vi dårar, då vill vi inte ha med dom att göra. Ser vi någonting gott, där bakom allt bråte, då tror jag vi är beredda att mejsla fram det.
Michelangelo, den kände skulptören, sa att han aldrig såg stenblock, utan att han såg en ängel bakom all sten. Ser vi änglar i de människor vi möter?

Kommentarer
Postat av: Jona

1. Morgan Pålsson är ju en riktigt kul figur, med lagom dryg attityd till det mesta och än härlig förebild för alla egocentriker. Men av trailern att döma så känns det som en dålig karaktär att göra långfilm om. För tunn helt enkelt.

2. Har för nått dygn sen beställt boken "Kristen på nytt sätt" av ovan nämnda författare McLaren. Andreas tipsade mig och vill gärna att någon mer än han har läst den så att han kan diskutera frågorna den ställer. Hoppas kunna läsa den nu när filmfastan pågår.

2008-02-19 @ 16:02:30
Postat av: Filosofadam

1. Jo, det finns en risk att det som är roligt i en sketch, aldrig når samma nivå i långfilmsformat. Men filmen måste ändå ses!

2. Nämen va trevligt! tycker verkligen du ska läsa den noga, jag funderar på att läsa om den snart. Jag kan vara med i diskussionen via nätet :)

2008-02-21 @ 22:01:45
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Jona

1. Förvånad idag när Morgan Pålsson - filmen fått en trea i Aftonbladet och i tidningen Total Film.

2. Har läst inledningen, vilket nästan gav mig rysningar av välbehagliga förhoppningar på boken. Trots att varannat ord är "postmodernt, postmoderna, postmodernitet m.m."

2008-02-22 @ 12:34:48
Postat av: Filosofadam

1. Filmen verkar fått den kritik jag väntade mig. Typ medelbra.

2. Jo McLaren gillar det mesta som börjar med post-

2008-02-22 @ 13:24:23
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Jona

Han är hemligt förälskad i post-åkeriet då? Måste vara för att de har Göran L. där.

2008-02-22 @ 17:55:19
Postat av: Filosofadam

Jag skrev "det mesta", snälla nån, även McLaren har väl sina gränser!!

Flashback: "Men var är Göran?...jaha där, jag såg dig inte bakom tårtbiten" - Kjell Petersohn

2008-02-22 @ 18:25:01
URL: http://filosofadam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0