Jesus och Zoega

I mitt hem betyder en ledig förmiddag att jag oundvikligt går upp som tidigast klockan 10. Idag gick jag upp 10:30 :)
Jag älskar att ha en bok vid sängkanten (med risk att jag slagit ner den på golvet under natten) som jag kan öppna ungefär samtidigt som jag öppnar mina ögon. Läste ett kapitel ifrån C S Lewis, Om bön - brev till en vän, och också ett kapitel i Brian D McLarens, En generös radikalitet. Har läst sämre böcker...

Zoega förgyller min förmiddag. Har redan smuttat i mig två koppar. Jag sitter och förbereder mig för att hålla i undervisning till ett läger. Just nu är det pass 2 som gäller, det handlar om Jesus. Frågorna rör sig kring "Har Jesus existerat?", "Vem var Jesus?". Det är inga enkla frågor, för vi har alla redan en åsikt att komma med - och gamla åsikter överger vi inte i första taget.
Ibland är jag rädd för att jag letar "bevis" och bekräftelser för vad jag redan tror och vill tro på. "Vad var det jag sa!", är alltid enklare att säga än "Jag hade fel"...

Men jag säger som Fjodor Dostojevskij (stavas det så?): "Även om jag skulle finna sanningen utanför Kristus, skulle jag stanna kvar hos Kristus". Jesus är inte ett alternativ för mig, han är alternativet jag redan valt. Och hur jag än försöker, kan jag inte lämna honom. Jesus har fångat mitt innersta och jag kan inte annat än dras närmre och närmre mot honom.
När jag nu försöker skriva ner något av värde för de ungdomar som ska lyssna på min undervisning, påminns jag av en bön jag har. Att få möta Gud ännu mer. Frågan om vem Gud är blir ofta teoretisk, det blir till sist enbart en kontaktannons som beskriver någon jag vill möta. Men vi vet ju att kärleken uppstår vid mötet med personen, inte i mötet med kunskapen om personen. På samma sätt vet jag att min tro inte grundar sig i vad jag vet om Gud (däremot växer den i takt med vad jag får veta), utan tron föds i mötet med Gud.

Hur möter jag själv Gud? Och hur kan jag leda andra till ett liknande möte?
Det är ju inte information om jag önskar förmedla, utan erfarenhet av.

Njuter av bra musik - Grace med Mehida, Vårvindar friska med Falconer och albumet II av Axxis

Kommentarer
Postat av: Ester

Härligt att du skaffat blogg nu! Ska bli spännande att följa den. Gud välsigne dig! //e

2008-02-08 @ 18:23:36
URL: http://hoshi.bilddagboken.se
Postat av: Jona

Wohoo!! Jag funderar också på att starta blogg. En foto-blogg där jag lägger upp bilder på var i min lägenhet jag lyckats slänga mina kalsonger.

2008-02-09 @ 11:22:29
Postat av: Filosofadam

Tack Jona, då vet jag :)
Men du skulle antagligen få censuren efter dig, och din bloggs existensberättigande varar inte länge...

2008-02-09 @ 13:12:59
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Alex den bäste

Vad är det för läger, sweet med blogg. Väntar på de djupa metal-inläggen!

2008-02-09 @ 15:03:20
Postat av: Filosofadam

Det är lägret som är under sportlovet. Du ska väl med på det va?
De djupa metalinläggen kommer....

2008-02-09 @ 15:29:52
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Jonas

Har funderat på om man skulle läsa Om Bön någon gång. Är den värd tiden?
Och säg gärna till om du kommer någonvart med dina frågor. Får krupp över precis samma saker...

2008-02-11 @ 00:19:27
Postat av: Filosofadam

Jag läste ut boken idag, och den är helt klart värd att läsas (det är ju ändå C S Lewis) men den är ganska ryckig och svår tycker jag. Men som med C S Lewis böcker så rymmer den guldkorn man helt enkelt inte får missa.
Du får skicka mig ett mail med dina frågor (så jag vet vad jag ska säga till om). Jag har mer svar än vad jag ibland ger sken av, mkt av dom frågor jag ställer är liksom till att locka fram svaret jag redan har inom mig.

2008-02-11 @ 13:14:56
URL: http://filosofadam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0