Teologi och internationell filosofi

Jag har under de senaste dagarna funderat - lite flyktigt - på ett stycke ifrån min bok Spår, ett stycke som handlar om teologi. Idag sitter jag hemma hos en kompis i hemstaden Norrköping, och han "råkade" ha min bok upplagd på sitt bord. Jag sträckte mig efter den och slog upp nämda stycke och läste, och jag funderade vidare på detta med teologi.

Vad är teologi? Läran om Gud. Det händer titt som tätt att människor frågar om jag inte ska läsa teologi, att utbilda mig ännu mer i det som jag nu har som "fritidssysselsättning". Om nu Gud kan ses som en sysselsättning?Men som jag skriver i min bok - kanske jag redan är teolog? Jag är inte främmande inför möjligheten att läsa teologi, men jag längtar inte efter mer kunskap utan efter mer liv.Gud inbjuder inte mig till att studera honom, utan till att lära känna honom. Intresset för Gud kan få mig till studier, men det är kärleken som får mig att vilja lära känna. Och vad är en teolog utan kärlek?

Jag skriver vidare i min bok: "När jag öppnar mig för teologin, verkar den lära mig att det handlar om att leva. Teologin lyfter min blick bort ifrån orde och till författaren. Det största är inte att läsa en bra dikt - det är att träffa och lära känna den som skrev dikten."

Jag önskar att min teologi (lära om Gud) ska bli synlig i mitt liv, inte i vad jag vet och kan om Gud. Har jag inte missat poängen med teologin om den inte leder mig till ett mer levande liv? Läran om är som sagt underställd relationen till. När jag ber, vill jag inte kunna de rätta fraserna utifrån min kunskap, utan jag vill be ord som kommer utifrån min kärlek till Gud - och min längtan efter Gud.

Hur, Jesus, blir du mer en person att lära känna, än en teori att fundera kring? Hur kan du Gud bli - bildligt talat - en tjej jag inte sitter och endast betraktar, utan går fram till och bjuder upp till dans?För när världen ser mig (och andra kristna) dansa med Gud, vad kan vara mer attraktivt och eftersträvansvärt?


På tal om annat, denna sång har jag fastnat för, otroligt vacker (och en aningen cheesy, so...?)
http://www.youtube.com/watch?v=x7NqB2oJscg

Och detta måste ni bara se, världen kanske roligaste "sketch"? Jag tycker iaf att den är HILARIOUS :D

http://www.youtube.com/watch?v=yiZt79UKUFQ&feature=related


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0