Frihet

Har precis avslutat läsandet av Richard Dawkins Illusionen av Gud. Så här avslutar han sin bok:

"Jag vet verkligen inte svaret, men jag är överlycklig över att leva i en tid då mänskligheten knuffar mot gränserna för vad den förmår lära sig. Än bättre upptäcker vi kanske en dag att det inte finns några gränser."

Jag har inte tänkt kommentera Dawkins slutkläm, utan jag kom helt enkelt att tänka på ordet frihet när jag läste detta. Det finns en djup önskan hos oss alla att vara fria. Och denna önskan gör att vi ständigt försöker spränga gränser (och samtidigt genom det, faktiskt bygga nya gränser, eller helt enkelt förflytta de gamla). Och som Dawkins antyder, är det "ultimata" målet att nå en sorts nivå där man är helt obegränsad. För att komma dit, krävs det frihet - men hur definierar man frihet?

Innan jag ger mig i kast med min egen definition - och en inbjudan till dig som läser att lämna din, så tänkte jag se vad andra har gett för definitioner på frihet.

"Friheten innebär ansvar. Därför fruktar de flesta för den." George Bernard Shaw
"Frihet är vad du gör med det som blivit gjort mot dig." Jean Paul Sartre
"There can be no real freedom without the freedom to fail." Erich Fromm

Det finns MASSOR av citat angående frihet att gräva bland, nöjer mig med dessa tre så länge. Det går att närma sig friheten från olika vinklar och perspektiv, därav kan en defintion låta helt olika en annan. Men när jag försökte formulera vad frihet är, så kom dessa ord till mig:

"Sann frihet är vad någon skänker mig, som från djupet av sitt väsen älskar mig, och därmed sätter upp de gränser som gagnar mig. Förutsättningen är dock att jag fullt ut låter mig  älskas av denne någon."

Hur skulle du definiera frihet? Låt mig veta!

Kommentarer
Postat av: Jacob

Sann frihet betyder inte att man är fri att göra vad man vill. Sann frihet kan bara njutas av den som vet att han eller hon är människa bland människor.

2008-06-09 @ 00:31:13
Postat av: Anna

Jag håller med Jacob.



För mig är frihet helt enkelt att vara människa. Jag känner en större frihet sedan jag en gång för alla slutade önska mig att det skulle finnas övernaturliga krafter (gud, om du vill). Det gör att jag andas lättare. Det gör att jag kan fokusera på vad som är bra för just mig, utan att behöva försöka räkna ut vad gudarna ska tycka. Med detta kommer just ansvar. Ansvar för mig själv - hur mitt liv gestaltar sig är verkligen bara upp till mig själv. Ansvar för andra - om det inte finns någon gud i himlen som vakar över dem som har det svårt så lämnas ju hela ansvaret till människorna omkring dem (och mänskligheten i stort). Människan är född fri, men överlever inte utan kärleken från sina medmänniskor.

2008-07-08 @ 09:38:59
URL: http://anna-does-life.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0