Citatkavalkad 2 - Gilbert Keith Chesterton

Jag kan inte hålla mig ifrån alla dessa citat. Jag njuter, ja om jag vore buddist så skulle jag uppgå i Nirvana, genom att läsa citat. Min lilla genomgång idag ägnar jag åt den rundglade G. K. Chesterton. Chesterton (1874-1936) var en brittisk kristen författare, som skrev böcker, noveller, essäer och dikter. Han var en erkänd försvarare av den kristna tron, och han begagnade sig mycket av sin humor och kvicktänkthet. Jag har nog inte helt fel om jag skulle kalla honom för föregångaren till C. S. Lewis - som han också var samtida med under en tid. Chesterton skriver med ett djupt allvar, en underbar självdistans och alltid med glimten i ögat.
Tar mig även denna gång friheten att översätta hans citat.

"De snikna går upp tidigt på morgonen; och inbrottstjuvar, har jag hört, går upp kvällen före"

"En obekvämlighet är enbart ett äventyr felaktigt övervägt. Ett äventyr är en obekvämlighet riktigt övervägt"


"Att ha rätten till att göra något, innebär inte alltid att det är rätt att göra det"

"Tradition innebär att ge röster åt de mest obskyra av alla samhällsklasser, våra förfäder. Det är de dödas demokrati"

"En detektivhistoria beskriver generellt hur sex personer diskuterar varför en är död. En modern filosofisk historia beskriver generellt hur sex döda personer diskuterar hur någon överhuvudtaget kan leva"

"Den sanna soldaten slåss inte för att han hatar det som är framför honom, utan för att han älskar det som är bakom honom"

"Avskaffa Guden, och regeringen blir Guden"


"Guds gåtor är mer tillfredsställande än människornas svar"

"Om det inte fanns någon Gud, skulle det inte finnas några ateister"

"Stora sanningar kan endast bli bortglömda, aldrig förfalskade"

"Konst, tillika moral, består i att dra linjen någonstans"

"En bra roman berättar sanningen om dess hjälte. En dålig roman berättar sanningen om dess författare"

"Mod är som term nästan en självmotsägelse. Mod innebär en stark längtan att leva som tar sig form av en beredskap för att dö"

"Befria inte en kamel från sin börda att ha en puckel. Du kanske då befriar den ifrån att vara en kamel"

"Hur du tänker när du förlorar, avgör hur länge det dröjer tills du vinner"

"Jag ser på golf som ett dyrt sätt att leka med kulor"

"Man ser stora saker nerifrån dalen; endast små ting från toppen"

"Det enda sättet att komma med på ett tåg är, har jag märkt, att missa det som kom innan"

"Poeterna har varit mystiskt tysta kring ämnet ost"

"Den resande ser vad han ser. Turisten ser vad han kom för att se"

"Det enda sättet att älska något är att inse att det kan gå förlorat"

"Att vara smart nog att få alla pengar, innebär att vara dum nog att vilja få det"

"Riv aldrig ett staket utan att veta anledningen till att det byggdes"

"Jag tror på idén med hett vatten. Det håller dig ren"

"Galningen är inte mannen som förlorat sitt förstånd. Galningen är mannen som förlorat allt annat förutom sitt förstånd"

"Sagor är mer än sanna; inte för att de lär oss att drakar existerar, utan för att de lär oss att drakar går att besegra"

image6 Gilbert Keith Chesterton


Kommentarer
Postat av: Ester

Nu har jag kommit ikapp på bloggläsningen. (Har dock citat 1 kvar att läsa) Men här följer några av de citat jag fastnade för.

"Om det inte fanns någon Gud, skulle det inte finnas några ateister"

"En bra roman berättar sanningen om dess hjälte. En dålig roman berättar sanningen om dess författare"

"Man ser stora saker nerifrån dalen; endast små ting från toppen"

"Sagor är mer än sanna; inte för att de lär oss att drakar existerar, utan för att de lär oss att drakar går att besegra"

Detta är både roliga, kloka och sanna ord.
Men det citat som fick mig allra mest att skratta var följande:
" ja om jag vore buddist så skulle jag uppgå i Nirvana, genom att läsa citat" haha så klockrent. :) over and out (ja, jag ska faktiskt gå ut)

2008-05-29 @ 20:36:13
URL: http://hoshi.bilddagboken.se
Postat av: Adam

Trevligt att du kommit ifatt lite i läsningen.
Jo dom citaten är guld. Jag gillar skarpt det med drakarna, där finns mkt att hämta.

Som tur var är jag inte Buddist, därför är jag fortfarande kvar på jorden :P

2008-05-29 @ 21:49:15
URL: http://filosofadam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0