Gammal (eller tidlös) skåpmat

Hittade en gammal dikt från 07. Fast det är nog en liten annorlunda uppbyggnad för att vara en ditk. Det var lite kul att läsa iaf, och att återigen känna igen sig i sina egna ord.

"Det regnar...
...både utombords och inombords kanske? Men regn, hur segt det upplevs när det faller, betyder näring och grönt gräs vid nästa gryning.

Eller?

Jag får väl hoppas, och det är ibland det ända jag gör.

Varför är det så att det jag vill göra och det jag vet att jag måste göra, är just det jag inte kan göra?
Lätt ångest attackerar mig...

Att vara sig själv är något jag blir när jag ger mig själv, men hur gör jag det?

Söker efter rena motiv till att agera
Jag vill att
Jag önskar att
Att allt vore en aningen enklare
Urvattnade böner
Inlärda begrepp
Robotiska manér
Är det en levande relation?
Sånger som väntar på toner och melodier
Slumret som försöker vakna
Diffust
Luddigt
Vagt
Men något går att skönja

Det var ett tag sedan jag hade min stund av stilla eufori, åtminstone känns det som så. Jag har genom mitt tänkande insett att jag tänker för mycket. Men att tänka kan bli ett beroende. Tankarna kan hindra mig, jag kan fastna i eviga tankar, i teori.
Samtidigt så önskar jag bli kvar där, för tankarna för med sig så mycket gott, jag älskar dom rentav.
Det är tur att jag har bra självdistans.
Fast ibland har jag för mycket distans att jag tappar bort mig själv. Men det är alltid lika givande att finna sig själv i Honom.

Att känna istället för att känna till
Att samtala inte prata
Att lära sig lyssna inte bara höra
Att se inte titta
Men hur lever jag ett sådant liv?

Jag ställer nog för många frågor och uppmärksammar för få svar. Jag flyr ifrån de svar jag redan fått, jag förmår inte att följa dom. Kanske just detta är mitt kors att bära, och med det följa Kristus.

Det regnar fortfarande ute
Inne påbörjas soluppgången
Himlen spricker upp i sina olika färger, doften av regn ligger tät, löven hänger tunga av vattnet, jorden tar in sin näring, och det lilla fröet börjar gro...

Det är skönt att skriva
Det är skönare att tro
Och ibland är det nödvändigt att tvivla
För att kunna tro ännu mer

Dags att logga ut
Nya destinationer väntar

Är det så här det känns att vara kristen?
Fortsätter nog ett tag i så fall..."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0