Gör rum i bokhyllan... igen!

Nu har jag gjort det än en gång. Jag har inhandlat pappersmassa i form av böcker. Någonting säger mig att jag borde läsa ut alla böcker jag redan har, men något i mig kan inte motstå att köpa nya alster. Av de senaste fyra inköpen har jag enbart läst två - och kortare recensioner finns på bloggen. Ni får inte tro att jag endast läst två böcker sen sist, för så är inte fallet. Jag har helt enkelt läst annat än senast inköpta.
Men över till de aktuella böckerna som kom hem ifrån adlibris idag. Detta är de nya tillskotten till min bokhylla:

Who Made God? - Ravi Zacharias & Norman Geisler
En inköp vars titel lockade mig (och vars omslag gav mig positiva vibbar), men framförallt grundades inköpet på en intresse att läsa något av Ravi Zacharias. Hans namn har dykt upp lite här och var bland böcker jag läst, och nu ville jag läsa något från hans egen penna. Bokens titel är inte dess fullständiga innehåll, nej detta är en bok som ger kortfattade (och troligtvis "enkla") svar till ca 100 frågor om Gud och kristen tro. En snabb blick över innehållet visar att det rör sig om frågor kring Guds väsen, lidandet, andra religioner och Bibelns trovärdighet. Detta är helt enkelt en liten apologetisk pärla!

Is God to Blame? - Gregory Boyd
Boyd har fångat mitt intresse genom hans böcker Brev till en skeptiker och God of the Possible. Han skrivet enkelt och skarpsinnigt. Därför ska det bli intressant att läsa hur han hanterar frågor kring lidandet, och han utlovar att detta är en bok som inte kommer med annars "klassiska" undvikande svar på dessa frågor.

Vilken Jesus ska jag tro på? - Lee Strobel
Strobel är känd för sina böcker Fallet Jesus och Fallet Gud. Detta är en bok som går i samma spår, och undersöker vanliga frågor kring den kristna tron. Nya frågeställningar och kritik kring Jesus dyker alltid upp, och denna bok är ett gensvar på sådant. Kul att det finns vissa av dessa böcker som översätts till svenska.

Time and Eternity - William Lane Craig
Även detta en författare jag länge funderat på att köpa in något utav. Denna gång blev det 3 böcker av honom. Denna tar upp frågor kring tiden och Guds relation till tiden. En tung bok, och lite av en prövning att se om jag klarar av att ta till mig.

Creation out of Nothing - Paul Copan & William Lane Craig
Kanske detta startfälts absolut tyngsta bok. Boken tar upp GT, NT och utombibliska källors perspektiv på creatio ex nihilo, dvs "skapelse utifrån igenting". Boken behandlar även det filosofiska i detta ämne.

Reasonable Faith - William Lane Craig
En bjässe till bok som serverar 400 sidor apologetik, kategoriserat i 5 kapitel: tron, människan, Gud, skapelsen och Kristus. Helt klart är detta startfältets vackraste bok. Förhoppningsvis också en matnyttig bok till det inre också.

Kommentarer
Postat av: alexander

bokmalen adam

2008-09-25 @ 10:57:20
Postat av: Jonas

Jag är avundsjuk!

2008-09-25 @ 17:32:48
Postat av: Tessa

Några av dessa böcker du har köpt, vill jag också ha. =) hmm.. surt, du hann före. :P

2008-09-25 @ 20:25:21
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Adam

Jonas: Man ska icke ha begär till någon annans ägodelar :P (Jag lovar att dela med mig av det jag läser)



Tessan: Att jag köpt dessa böcker innebär INTE att de är slut i lager, du kan med STOR sannolikhet kunna inhandla ett par exempel för egen ägos skull.

2008-09-25 @ 22:15:42
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Jacob

Jahaja! Läste boken "I don´t have enough faith to be an atheist" av Norman Geisler och prenumererar för tillfället på Ravi Zacharias´ podcast "Let my people think". Gott att se att din bokhylla tillåter mångfald men känner mig ändå manad att höja ett varningens finger. Dessa 2 författare tar, enligt min mening, några intellektuellt ohederliga genvägar som man nog måse vara uppmärksam på. Att de sedan är I.D.-anhängare gör mig än mer lite misstänksam. Men läs på och berika ditt sinne av annars hyfsat goda apologeter ... trots att de är jänkare :-)



PS. Du måste tids nog publicera någon kommentar om böckerna när du läst dem, det hade varit jätteintressant.

2008-09-26 @ 21:32:19
URL: http://inhocsigno.wordpress.com
Postat av: Adam

Skulle vara intressant Jacob att veta vilka intellektuellt ohederliga genvägar dessa båda män tar. Jag har inte läst något av dom tidigare, är enbart lite bekant med Norman Geisler i form av citat och kommentarer. Men jag ska läsa deras bok så skarpsinnigt jag förmår.

Självklart kommer det upp någon sorts recension av böckerna allt eftersom de blir lästa.

2008-09-26 @ 22:39:01
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Tessa

Näehäe, är det sant? jag som alltid trott att boken man vill ha tar slut i lager, när någon annan köpt den... :P

Dumma dej..... :P

2008-09-29 @ 01:17:08
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0