Who Made God?

 
Who Made God? - Ravi Zacharia/Norman Geisler

Detta var en bok som placerar sig inom uttrycket "sisådär". Bokens kapitel är skrivna av olika författare, allt utifrån ämnet för kapitlet, och detta gör att hela boken känns spretig. Och tyvärr är inte de svar som en del av författare ger speciellt bra heller. Jag hade faktiskt förväntat mig lite mer, samtidigt som detta inte är en bok för djupdykare.

Och boken tjänar ett syfte när det kommer till att ge "enkla" svar på svåra frågor om Gud och kristen tro. Men jag rekommenderar att läsa mer och de områden som man fastnar lite extra för. De första 5 kapitel är helt klart mest läsvärda i mitt tycke. Därefter rinner boken lite ut i sanden. Och kaptilena som rör Bibeln ogillar jag rentav, först och främst för att jag upplevde att författaren till vissa delar använde cirkelresonemang för att påvisa Bibelns gudomliga ursprung, dvs argument som börjar med "Bibeln säger att..." Man kan verkligen inte, utan att begå intellektuella misstag, resonera att Bibeln kommer ifrån Gud genom att hänvisa till Bibeln.

Men jag borde också understryka att jag läste denna bok med ett aningen falnande intresse under tiden. Så jag uppmanar er att själva läsa och bilda er en egen uppfattning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0