Jesus hemliga budskap



THE SECRET MESSAGE OF JESUS - BRIAN D. MCLAREN

Så var det återigen dags för en ny bokreflektion. Denna gång har jag letat fram 2007 års julklapp från familjen. Av någon outgrundlig anledning har jag inte tagit mig för att läsa denna bok förrän nu. McLaren har genom sina tidigare böcker blivit lite av en favorit.

I denna bok utgår McLaren mycket ifrån Jesus liknelser, och framförallt liknelserna om Guds rike. "Det hemliga budskapet" handlar om riket, och om hur det förmedlas genom liknelser. Och dess liknelser fyller syftet att vi som lyssnar ställs i ett beroende till Jesus - om vi vill förstå hans budskap.

Jesus serverar inte svar. Han stillar inte vår nyfikenhet, utan snarare försöker han skapa mer nyfikenhet. Och detta är väl vad som är att vänta om allting handlar om att ha en relation med Gud. Istället för att ge oss tydliga svar som försäkrar vår kunskap om Gud, så skapar han en längtan i oss att lära känna Gud. Det är en otroligt stor skillnad.

McLarens bok bär på guldkorn för tanken. Den utmanar till att förändra sina perspektiv, och den ger tydliga riktlinjer för att omsätta förnyade tankegångar till praktik.
Samtidigt så märker man att McLaren lever i ett formande och en ödmjukhet. Detta är inte en bok som säger: så här är det, utan den uttrycker sig mer med: kan det vara så här?

Personligen gillar jag McLarens tidigar böcker mer, men det är för att dom behandlar lite mer filosofiska och existensiella frågeställningar. Denna bok är mer vardaglig och praktiskt - och därmed antagligen otroligt mycket viktigare :)

Läsvärd och tänkvärd, och inbjudande till samtal och reflektion. Så summerar jag denna bok. Och har du aldrig läst något av McLaren så tycker jag definitivt det är dags att börja göra det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0