JOE SAKIC

   

Joe Sakic
Det blev som väntat. Joe Sakic har lagt skridskorna på hyllan. Men jag hade hoppats att han valt att fortsätta ett år till. Men alla karriärer har sina slut. Och Sakic har nu en enorm karriär att se tillbaka på. Själv har jag följt Sakic sen 93-94 säsongen då jag fastnade för NHL via den strida strömmen hockeybilder som jag och bröderna inhandlade. Sen dess har Sakic varit en av de stora favoriterna, och han har alltid funnits kvar i favoritlaget.

Sakic hann vinna 2 Stanley Cup och 1 Conn Smythe Trophy, 1 Art Ross Trophy och 1 Lady Byng Memorial Trophy. Sakic vann, i den kanadensiska tröjan, 1 OS-guld, 1 VM-guld och 1 VM-silver.
Sakic debuterade i NHL säsongen 88-89 och spelade totalt 20 säsonger. Han spelade 1378 matcher, gjorde 625 mål, 1016 assists och 1641 poäng. Sakic var en av ligans största ledare, och var kapten från 1992-2008, och lojal Quebec/Colorado under hela sin karriär. Få spelare har haft en så lång karriär och ändå hållt en så hög lägsta nivå. Sakic producerade alltid, och det var få säsongen som han inte hade fler poäng än spelade matcher. Och han toppade med 95/96 då hann samlade på sig 120 poäng. Sakic är också efter Gordie Howe den äldsta spelaren som nått 100-poäng gränsen under en säsong.

Sakic-eran är slut, och någon annan får axla hans mantel i fortsättningen. Men hans tröjnummer kommer aldrig någon annan att bära. Det är för heligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0