Grabben i kuvösen bredvid

Grabben i kuvösen bredvid - Jonas Helgesson

Det tog lite tid. Men nu är boken utläst. Jag kan dock inte upphöra fascineras av - inte boken - utan av Jonas. Att få läsa hans berättelse är som att se ett manus till en sådan där amerikansk TV-film som visas på dålig sändningstid, och som, om man tar sig tiden att se, inte glömmer.
(Ett mysterium att de filmer som visas på bästa sändningstid sällan erbjuder samma varma kvalité)

Boken är väldigt enkelt skriven. Och väldigt bra skriven. Jonas berättar med humor och enorm självdistans om sitt liv som CP-skadad. Hela boken är ett stort bevis på att man kan besegra ett handikapp, och att ett handikapp inte behöver göra livet till ett sämre liv.
Framförallt upplevde jag, när jag läste boken, att det egentligen inte är Jonas som är handikappad, utan vi andra. Det största handikappet mänskligheten lider av är att inte se livets potential.

Detta är en bok som verkligen uppmuntrar och styrker. Den inspirerade i alla fall mig till att fortsätta försöka leva och göra livet gladare för andra - och till att fortsätta försöka skriva. Jag hoppas innerligt att Jonas Helgesson skriver en ny bok om sitt liv om ett tiotal år eller sisådär, så att vi återigen kan få läsa om hans nya segrar i livet.


Kommentarer
Postat av: Jona

Låter som nåt värt att checka upp.

2009-03-09 @ 09:22:39
Postat av: Anonym

Denna boken har jag hört mycket om innan... och velat läsa den. Har dock alltid glömt att jag kanske borde köpa den för att läsa den. :/ haha... Men nu när du har skrivit om den,(och fler andra som jag känner) kanske jag ska ta mig i kragen o leta upp den. Jag har ju ändå hört honom snacka live. :) Spännande person.

2009-03-19 @ 12:05:26
Postat av: Tessa

De var jag som skrev det anonyma inlägget. Av någon anledning kom inte mitt namn upp...

2009-03-19 @ 12:07:09
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Linn

Han kommer till vår Together-festival nu på fredag =)

2009-03-31 @ 21:32:38
URL: http://linnlundholm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0