Jag använder mig enbart av rätten att yttra mig lite...

Det var längesedan jag bloggade. Det beror på en fjällresa och en solresa. Men mest beror på min tröghet. Eller mina flegmatiska tendenser som man så vackert kan uttrycka det.

Men nu bryter jag tystnaden...

"Att ha rätt är en sak, att få rätt är en annan. Sanningen kommer ändå alltid att väga tyngre en erkännandet."

Citatet är mitt eget (jag vet, ibland sysslar jag med för stor dos av inbördes beundran). Jag slås ibland av hur ofta vi kräver att sanningen/rätten ska få bli synlig - erkänd. Och det verkar som om offentlighetsgörandet är viktigare än att sanningen, vare sig utan eller med ett offentlighetsgörande, fortfarande gäller.
Det är förståeligt, för det är frustrerande att se lögnen regera, eller att se en utspädd sanning på tronen. Men frågan är om vi ibland inte måste tillåta att något annat än sanningen får härska. Det som är sant kommer ändå en dag att få sitt erkännande - och om det dröjer väger domen mot lögnen och halvsanningen ännu mer.

Att ha en rättighet betyder inte nödvändigtvis att det är rätt att kräva den. Många konflikter handlar ju just om att två parter försöker få det dom vet är deras rättighet.
Någon kan ha rätt till båten, någon ha rätt till havet. Men det blir ingen segling om båda parterna kräver sitt - utan ändast om båda parterna skänker sitt.

Dilemmat i världen, och i relationer idag, är att vi kämpar fel sorts kamp. Vi borde vända på perspektiven. Vi borde se att våra skyldigheter överväger våra rättigheter. Vilket leder mig osökt in på ett annat av mina egna citat :)

"I världen har vi alla rätten till att bli älskade. Men det uppfylls bara om vi ser vår stora skyldighet till att älska."

Och tystnaden är bruten...


Kommentarer
Postat av: Tessa

Härligt Adam att tystnaden blev bruten. :)

Me like! :) haha

Gillade citaten. Bra och tänkvärt det du skriver! Tack.

2009-03-31 @ 12:01:43
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Jonas

Det är gött att du är tillbaka!

Trevligt med lite djupare inlägg att gå och tänka på nu på eftermiddagen.

2009-03-31 @ 13:57:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0