Hur var frågan nu igen?

Är det sant att Gud finns?

Frågan är relevant, vare sig man tror eller inte tror att Gud finns. Men det är en fråga var process mot svaret många gånger är krokig och diffus.
Ibland har jag känt uppgivenhet i den djungel av olika riktningar frågan kan ställas i, var ska man börja? Och när jag väl funnit ett svar som klarnar upp dimman så ser man snart återigen en ny frågeställning resa sig och åter föra in dimman i synfältet.

Jag tror att vi ibland förväxlar frågorna. Vi letar svar till frågor som egentligen inte löser grundfrågan. Det finns grundläggande frågor, och så finns det intressanta frågor. De intressanta triggar vår lust till att diskutera och kategorisera, men de lämnar oss också med enbart fler luckor att fylla. De grundläggande frågorna däremot är de viktigaste, det är dom som gör att vi kan finna en tro att bygga på - oavsett vad den tron är.

Jag tror att Gud finns. Inte för att jag har alla svaren, utan för att jag funnit svar på de frågor som rör stommen - inte fasaden. För mig har Gud inte blivit förklarad, men Gud förklarar min värld, därför tror jag att Gud existerar.
Någon har jämfört Gud med solen: Solen är inte något man stirrar rätt in i, du vänder snabbt bort blicken. Men det är solen som gör att du ser allt annat.
På samma sätt tänker jag om Gud.

Att något är sanning är en enklare del att förstå, än att förstå hur det kan vara sant. Att jag tror Gud finns ligger delvis i att jag då får ihop de bitar av världen som finns. Hur de pusslas samman vet jag dock inte, mer än att Gud sammanfogar dom.

Därför tänker jag att det gäller att finna de rätta frågorna att svara på, när man väl gör det då kan man leva med att det inom området kan röra sig många svarslösa frågor. En ram med ett ofullständit motiv är åtminstone en tavla, ett ofullständigt motiv utan ram är ingen tavla alls.


Kommentarer
Postat av: T

Tänkte tanken att du skulle gå hem och skriva ihop något. =)

Gillade jämnförelsen med solen och Gud. Jag gick också i min lilla värld och tänkte. Och kom fram till samma sak som du..har man listat ut något och fått svar på något,så kommer det fler frågor om Gud. =) På ett sätt, är det väl tur det. Menar, hur skulle det bli om man inte funderade och tänkte på Gud?!

2009-05-13 @ 00:39:20
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0