En liten titt framåt kan behövas

Vissa dagar upplevs som om de bara rinner iväg, och oavsett vad man sysselsätter sig med är det som om man gör fel sak. Igår var en sådan dag för mig - till stor del. Även om jag inte fyllde dagen med en massa skit, så var det som om någonting inom mig ville bryta upp och fokusera på annat.
Andlig rastlöshet brukar jag kalla det.

Och jag vet precis vad det beror på. Därför började jag dagen med att trotsa sömnbegäret och gå upp hyfsat tidigt för att be. De dagar som jag börjar med att dricka en (eller två, kanske tre) kopp kaffe, be och planera tiden, är de dagar som jag också känner frid över. Jag tror att vi alla behöver göra oss själv medvetna över att Gud är med oss, och vi behöver medvetet stilla oss och ge några minuter till att tala med Gud.

Historien vittnar om att människor med skarpa andliga ögon, var också de människor som tog tid i början av dagen till att söka Gud. Det handlar inte om att morgonen är en mera magisk stund där Gud lyssnar lite mer på oss. Jag tror själv att det är en ganska enkel ekvation att få ihop. Det liknar nämligen det man gör när man inte riktigt vet vart man ska - man studerar kartan. Vi människor är ofta lite pappiga av oss, och läser kartan först när vi nerslagna erkänner att vi kommit lite vilse.

Gud var med mig idag.


Kommentarer
Postat av: Tess

Gud är enkel.För Gud är det enkelt. Men ibland så glömmer vi människor att vara enkel tillbaka och be och välsigna dagen i all enkelhet. Eller bara ta den där tiden att umgås med honom.

Hinner man inte ta sin morgonstund med Gud hemma, varför då inte ta den när man är på väg till jobbet?

2009-10-01 @ 11:17:09
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Andrea

Att börja dagen med att kolla på kartan är aldrig fel, men vad gör man när man inte blir klokare av det? Och vad gör man när de där dagarna staplar sig på varandra och blir till veckor och månader? Trots att man försöker se och höra och förstå och söka så är det som att allt bara glider ifrån en. Eller är det bara jag som känner så?

2009-10-02 @ 11:12:23
URL: http://litendelavmig.blogspot.com
Postat av: Adam

Frågan är om du blir klokare av att inte titta på kartan?

För mig handlar inte stunden med Gud så mycket om att försöka se/höra/förstå mer, som det handlar om att bara ta tid med Gud. Jag känner att det är just de dagar då jag inte tar tid med Gud, som blir de dagar då jag oroar mig mest för vad som ska hända. Tiden med Gud ger en helt annan vila under dagen, och då behöver jag inte heller fundera så mycket på morgondagen.



Sen finns det specifika tider i livet som jag upplever mer tydligt är till för att "planera" framtiden.

Men jag förstår lite hur du menar. Det finns mycket ibland som verkar glida ifrån en.

2009-10-02 @ 18:36:16
URL: http://filosofadam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0