Gör rum i bokhyllan

Nu har jag återigen gjort det. Köpt nya böcker. Men jag kan inte låta bli att fascineras av att sticka näsan mellan bladen i en obläddrad bok. Det luktar gott.
Här är de senaste tillskotten i hyllan:

Ödehuset - William Paul Young

Boken jag väntat på ett tag. Nu var tiden inne. Jag har höga förväntningar på att den kommer röra igång en del tankar hos mig. Jag får försöka lämna lite spår av dessa här på bloggen om en snar framtid.

Surprised by Hope - N.T.Wright

"Simply Christian" öppnade mina ögon för denna författare. Och jag tyckte detta lät som en bra bonusbok att slänga med i beställninge. Boken handlar om "livet efter detta", himlen, döden och helvetet. Lite nya marker att ströva runt på för min del alltså.

The Myth of a Christian Religion - Gregory A. Boyd

Boyd hör till favoriterna. Det var nästan givet att slänga med en bok ifrån hans penna. Boken behandlar samhällsfrågor i ljuset av evangeliet och Guds rike. Boyd lyckas oftast lyfta fram ett budskap som är relevant och intressant och tankeväckande.

Philosophical Foundations for a Christian Worldview - J.P.Moreland / William Lane Craig

Mastodonten i sammanhanget. På 630 sidor kvalar denna in i telefonkatalogligan. Den blir tuff att beta av. Har redan en mastodontbok som ligger och väntar på att avslutas. Boken berör det mesta med filosofiska aspekter på den kristna tron. Och som titeln avslöjar handlar det om att lägga en grund som sedan går att bygga på. Jag tror detta blir ett verk som jag kommer ha lite svårt att smälta helt, en del kapitel verkar vara svåråtkomliga för min enkla tankevärld.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0