Hurdan är Gud?

Jag kan inte. Förklara Gud.
När jag försöker fylls mitt sinne av en massa olika perspektiv. De hjälper att förstå. Men de förklarar inte Gud.

Gud är som kärleken: man står oförstående tills man själv drabbas av den.
Gud är som solen: man ser inget om man stirrar in i den, men man ser allt om man ser på det som strålarna faller uppå.
Gud är som en bok: man måste läsa slutet för att förstå början.
Gud är som skor: man behöver gå in dom lite innan de passar
Gud är lite som min radio: man får räkna med att det brusar, och lita på att det är radion, inte sändaren, det är fel på
Gud är som en domare: han måste ibland blåsa
Gud är som en människa: det finns alltid något av värde om man tar sig tid att lära känna människan

Och Gud har en gång blivit människa - det vet jag. Så jag försöker fokusera på att förstå Jesus, för då vet jag att jag leds djupare i min förståelse om Gud.

 


Kommentarer
Postat av: Andreas

2009-09-07 @ 16:11:11
Postat av: Andreas

Kan inte få bort tanken på att din radio-analogi borde ändras till att det inte är sändaren det är fel, annars är det en klockren text faktiskt

2009-09-07 @ 16:12:26
Postat av: Adam

Haha, ja sändare heter det ju ja! Jag och teknologi alltså. Men Gud är ju lite som mottagare också, mottagare av mina frågor och böner.

2009-09-07 @ 16:37:26
URL: http://filosofadam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0