Måste köpa ny bokhylla

Jag har en starkt känsla långt inom mig som viskar till mig: "man ska läsa de böcker man har innan man köper nya". Jag gör mitt yttersta för att trycka undan den rösten. Jag vill ju köpa nya böcker. Det finns en stor stimulans i att sprätta upp ett wellpappaket från adlibris och bläddra loss i ett par nyinköpta böcker. Nya böcker har förmågan att få mig att känna mig intellektuella enbart genom att placeras i min hand. Och för att inte tala om känslan när man öppnar boken och läser kapitlernas titlar och iakktar bokens disposition och inandas lukten från en alldeles oanvänd bok. Det är njutningsbart. Och det är nördigt.

Nu har jag återigen köpt nya böcker som du förstår. Och för att du ska hålla dig uppdaterad över vad jag har i mitt egna lilla bibliotek där hemma så följer här en liten bokbriefing.

The God Question av J.P. Moreland
Har precis börjat läsa denna bok, och det kan hända att en fylligare rescension dyker upp här på bloggen vid ett senare, utläst, tillfälle. Detta är en bok som behandlar en del filosofiska resonemang kring skapelsen och Guds existens. Även ett komprimerat, men fullt övergreppande och handgripligt, material kring personen Jesus är med. Syftet med boken är att ge en intellektuell grund över den kristna tron, och ett personligt vittnesbörd (med lämplig förklaring) om det kristna livet - så att man som läsare kan finna ett liv med mening. Utgångsläget är att vi i väst har det bättre än någonsin, men är samtidigt mer deprimerade än någonsin. Hittintils gillar jag boken. Den började lite segt och kändes inte klockren, men har utvecklas till mycket trevlig läsning.

Elvis som hötorgskonst av Rob Bell
Jag har hört mycket gott om denna bok och tänkte att det var dags att faktiskt köpa den. Den verkar vara en ärlig, vardaglig och klok bok om det kristna tron och livet. Ska bli kul läsning!

Inga enkla frågor av William Lane Craig
Äntligen översätts en av Craigs böcker till svenska. Det innebär att jag helt enkelt måste köpa den. Denna bok är nog ett naturlig val när det vankas översättning då den behandlar aktuella ämnen för oss i Sverige. De svåra frågorna som titeln referar till är frågor kring abort, homosexualitet, lidande, ondska, tvivel och anspråket att Jesus är den enda vägen. Troligtvis är det inte en djupdykar bok men säkerligen en bok som levererar bra grunder att stå på.

Who Was Jesus? av Tom Wright
En liten nätt bok från början av 90-talet som är ett gensvar på kritiska röster kring personen Jesus. Ytterliga kanske bra material i sökandet efter vem Jesus verkligen var?

Paul av N.T. Wright
Wright har kommit att bli en av mina senaste favoriter på författare vars böcker jag mer än gärna kolla närmare på. Detta är, från Wrights sida, en studie av Paulus och hans sätt att tänka och se världen. Antagligen är detta en bok som kräver sin tid och sitt engagemang, och jag hoppas kunna ge boken bådadera inom sinom tid.

After You Believe av N.T. Wright
Återigen Wright, återigen en bok jag ser fram emot. Boken är en fristående fortsättning på Wrights andra två böcker, Simply Christian och Surprised by Hope. Böcker som jag tyckte om, och som jag ämnar läsa om - och kanske t o m läsa alla tre i kronologisk ordning. Det kanske dröjer helt enkelt innan denna bok dyker upp i form av en rescension på bloggen. Hur som helst så är detta en bok som bollar tankar kring hur vi kristna ska leva här och nu.

The Prodigal God av Timothy Keller
För er som uppmärksammat det så har jag en följetång på bloggen som baseras på en annan av Kellers böcker, detta är således en författare jag fastnat för. "The Prodigal God" är en kort liten bok som tar läsaren med på en vandring genom liknelsen om den förlorade sonen (the prodigal son, för er som inte är lingvistiskt insatta :P).

The New Testament Documents - Are They Reliable? av F.F. Bruce
Alla tunga böcker verkar ha författare med dubbel-initialer, det verkar höra till. Men det hör egentligen inte till här.
Den framlidne Bruce var en av de stora inom bibelkritik och bibelkommentarer. Detta är en modern klassiker inom Nya Testamentet studier. Är NT pålitiga dokument, är NT sanning? Läs denna bok och du får lite mer kött på benen.

The Christian Atheist av Craig Groeschel
Har aldrig hört talas om författaren, och titeln "den kristne ateisten" fångade mitt intresse - och mitt bankkonto fick betala för det. Jag tycker det verkar vara en vettig bok som berättar om sådant som inte kanske alltför ofta benämns, åtminstone har jag aldrig stött på en bok som så grundligt har detta som tema. Det hela handlar om hur man som kristen tror på Gud, men lever som om man inte gjorde det. Gapet mellan tro och efterlevnad är påtagligt i Sverige, och i mitt eget liv ibland, därför blir detta intressant läsning.

Atheist Delusions av David Bentley Hart
När David Bentley Hart har skrivit några fler böcker och blivit lite mer "legendarisk" då kommer han byta namn, då kommer han heta D.B. Hart istället.
En bok skriven som underlag för debatten med ateister. Det ligger i tiden. Aldrig förr har väl den ateistiska och den humanistiska rösten utmanat den kristna. Hart skriver för den som vill ta del av debatten och visa att den kristna tron bygger på en stadig grund, medans ateismens grund skakar. En av de nyinköpta böckerna jag ser mest fram emot att få läsa.

Nu står kaffet klart och böckerna är redo att bli använda. Läs gärna du också så har jag en sparringpartner bland idéerna.

Bläddra lugnt...


Kommentarer
Postat av: Jonas

Hoppas inte den där devisen även gäller lånade böcker för då är jag illa ute!

Angående The New Testament Documents: Are They Reliable så verkar det finnas en motsvarighet för Gamla testamentet, skriven av en kille som heter K.A. Kitchen. On the Reliability of the Old Testament heter den. Funderar på att köpa den men har inte bestämt mig än. Forskningen och argumenten ska tydligen vara bra men ha ska ha en lite oprofessionell attityd gentemot bibelforskarna på den andra änden av spekrat.

I övrigt verkar du ha hittat en hel del fina böcker!

2010-04-16 @ 18:21:12
Postat av: Adam

Det finns en del motsvarigheter som tar upp pålitligheten av det GT också, har inte riktigt borrat ner mig i den sfären. Har läst lite av Josh McDowell som tar upp en hel del kring GT, och kanske främst Moseböckerna. Men det var ett tag sen jag läste det, och borde kanske repetera.

Kitchen är ett namn jag känner igen, men har inte läst ngt alls av honom. Det är ju synd om han presenterar bra forskning men nesar forskare av andra ståndpunkter.



2010-04-16 @ 21:38:58
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Jonas

Josh McDowell finns ju även på en del föreläsningar på bethinking.org. Tyvärr har det mesta rört sig kring introduktioner till ämnet så det har varit svårt att få någon uppfattning om hans kunskaper inom ämnena men det har alltid varit intressant.

2010-04-17 @ 01:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0