The God Question

  

Har precis avslutat läsningen av boken The God Question, skriven av J.P. Moreland. Mitt spontana intryck av boken var till en början lite skeptiskt, jag tycker Moreland "körde på" lite för mycket, och gav en kanske alltför självsäker vinkling av bokens frågor.
Samtidigt är det kanske just ett sådant sätt att bemöta läsaren som ibland behövs. Att som författare våga stå för en grundsyn på tillvaron är viktigt. Själva kan jag märka att jag alltid försöker förklara grunderna om och om igen, och missar på så sätt att komma framåt i samtalet med någon/några.

Men efter en liten trevande inledningen där Moreland lägger upp ett upplägg som i korta drag går ut på att vi i västvärlden (och främst inriktat på Amerika) är de som historiskt sett har det allra bäst, men ändå är vi som allra mest olycklig. Jakten på lycka är bokens startpunkt.

Därefter svänger Moreland in på ett par kapiel som adresserar en hel del filosofiska och vetenskapliga frågor kring Gud, Guds existens och Jesus Kristus. Här tycke jag personligen att boken är som allra mest intressant, och det beror antagligen på att jag hellre grötar ner mig i sådana ämnesområden.
Moreland lyckas på ett bra sätt, trots väldigt komprimerat, lyfta fram intressanta aspekter och perspektiv kring dessa frågor. Och han gör det tydligt, och med tyngd. Till viss del skulle man kunna plocka ut dessa kapitel och nästintill läsa dom såsom en fristående mini-bok.

Sen övergår Moreland till att delge sin mycket personliga vandring till tro, och genom tro. Positivt självklart, att han delar även rikt ifrån sitt eget liv. Det gör att boken inte enbart blir en författad bok, utan att orden också representerar en medmänniska.
Denna del av boken sammanflätas sedan med den avslutande delen som handlar om hur läsaren kan själv erfara det Moreland erfarit. Här tycker jag boken sticker iväg lite åt fel håll. Åtminstone upplever jag det så. En hel del av de "vittnesbörd" som Moreland hänvisar till kan sticka i ögonen på en del, då hans slutsatser ibland är lite onyanserade.

Att tro på Gud är inte så lätt som en bok kan få det till att låta. Och att som författare balansera mellan att skapa tro och skapa tvivel är inte en enkel uppgift. Jag tycker Moreland rent teoretiskt lyckas, men när de praktiska tipsen kommer så vacklar det lite. Men det är en genuin bok, som jag absolut kan tänka mig att rekommendera. Men, man bör läsa den utifrån förståelsen av att det är en amerikan som sriver till amerikaner.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0