Ett inlägg av värde?

Vad är det som avgör någots värde?

Precis innan jag somnade igår kom jag att fundera lite på värdets ursprung. Pengar t.ex har ett värde som skiftar, och som har sitt ursprung ifrån ett ekonomisk system. Många andra saker får sitt värde utifrån vad det är värt i just pengar. Dessa värden är således också skiftande och rörliga.

Andra saker som räknas till kategorien omständigheter (resor, möten, situation m.m.) får sitt värde utifrån hur de tolkas av oss som upplever dom. De kan därmed ha olika värden som i grund och botten är helt motsatta men ändå fullkomlig sanningsenliga. Lite paradoxala helt enkelt. Och de är relativa då de kan skifta med åren. Min skolgång hade ett lågt värde när jag gick där, men ett högre värde idag när jag ser tillbaka på den.

Sen har vi exemplet människan och dess värde. Utifrån mänsklighetens historia är människan något som haft/har ett relativt värde, dvs. en människas värde har bestämts av en annan människa. Men jag skulle vilja se det som en liten parentes i sammanhanget. Generellt sett idag råder det endå en konsensus om människans lika värde, och en gemensam strävan efter att världen skall efterleva en sådan människosyn.

Men var kommer människans värde ifrån? Vem avgör det?
Utan att nu lägga någon större värdering (fel ord att använda i sammanhanget kanske?) i det, men för att ett värde verkligen ska vara beständigt måste det inte komma ifrån en annan källa än sin egen? Det jag menar är att människans värde kan inte fastställas av människan själv.

Ett värde som vi själva "kommit fram" till är ju ett värde som i strikt mening lika väl kan vara en illusion, som det kan vara en verklighet vi strävar att leva efter. Vårt värde måste väl, ur en naturalistisk värdsbild, utvecklats fram genom åren. Arten homo sapiens har ju inte alltid varit arten homo sapiens. Eller är en amöba lika mycket värd som en människa?

Om vi tror att människan har ett beständigt värde som gör oss till ovärderligt värdefulla, måste vi då inte förutsätta något som gett oss det värdet, något som alltid kommer att se på oss med det värdet?

Nu ska jag inte filosofera mera. Men ibland är det trevligt att tänka lite innan kudden tar vid.


Kommentarer
Postat av: Ester

Tack från oss för att du ville komma och dela dagen med oss! :) Hoppas det gick bra för er att fälta igår! Gott nytt år! Kram

2011-01-01 @ 15:42:34
URL: http://mrslarsson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0