Fira jul med Woody Allen - Lucka 18

Underbart! Jag har sovit som en stock i natt.

Nu sitter jag här med megakoppen och dricker kaffe.

Idag är det Abraham som har namnsdag. Imorgon Isak, och i övermorgon Israel. Det är dags att vända blicken mot Gamla Testamentet och den judiska historien. För att snart landa i den kristna trons födelse.

Jag har precis läst Jonas Gardells "Om Gud", vilket är en bok som absolut presenterar en helt annan bild av GT en den klassiska som vi (eller åtminstone jag) växt upp med.

Abraham är ju kallad trons fader, och julen handlar till mycket om tro. Men det kan hända att vi tappat det perspektivet. Det är svårt att se annat mitt ibland alla snören och julklappspapper. Julen kanske idag är så belamrad av alla traditioner, måsten och borden, att den där enkla tron som kan få genomsyra allt lätt hamnar i periferin. Och så när julen är slut och man plockar ner julkrubban och ser barnet i strået då minns man: ja just det, Jesus också...

Men då är tiden knapp för mellandagsrean börjar och nyårsfesten ska planeras och förberedas.

Och tron förpassas till att bli ett nyårslöfte.

I år igen...

DAGENS KÄNDISBILD
En östgötsk bäver



DAGENS BALLAD
...Dust to Dust av Heavenly
http://www.youtube.com/watch?v=VfOd9LeYauQ 

DAGENS WOODY CITAT
"I took a speed reading course and read 'War and Peace' in twenty minutes. It involves Russia."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0