Fira jul med Woody Allen - Lucka 21

Det är Tomas dag idag.

Och Tomas är ju känd som tvivlaren. Och tvivlet har väl också sin plats mitt i julstöket? Åtminstone för mig.

Jag är förvisso en kronisk tvivlare. Samtidigt som jag nog även är en kronisk troende.

Julen är ju en tid då många fler än vanligt letar sig in i kyrkorna. Kanske som ett traditiones påbud. Kanske för att kyrkor har en viss mysfaktor under juletid. Eller kanske enbart för att de gått vilse.
Jag vet inte hur människor resonerar kring sin tro. Det kanske är så att just under julen är det lite enklare att smälta in bland fler troende och på så sätt viska till världen att jag tror jag med.

Men är det bara jag som ibland, kanske lite försynt, undrar om allt verkligen stämmer? Jesusbarnet i krubban är så sött, men jag undrar varför vi sällan pratar om de barn som dödades i samma veva som Herodes hetsjagade efter Kristus. Det var sannerligen en helga natt!

Jag kan inte hjälpa att ibland vara såsom Tomas, och faktiskt kräva att få se och känna innan jag kan tro. Trots detta så tror jag. Samtidigt som jag tvivlar.

Jag ska också leta mig in i kyrkan under julen. Visst är det mysigt och rofyllt. Precis vad jag behöver för att sitta försjunken i tankar om tro och tvivel. Och jag har lärt mig att kan jag inte tvivla mitt under kyrkmässan så har jag svårt för att tro när jag lämnar den.

DAGENS KÄNDISBILD
Eddie the Eagle



DAGENS BALLAD
All In a Moment av Secret Sphere
http://www.youtube.com/watch?v=YiKnLDqi1bY 

DAGENS WOODY CITAT
"I didn't know he was dead... I thought he was British."


Kommentarer
Postat av: Bea

Inte så go balad idag. Andréa och jag är enade...!

2010-12-21 @ 00:28:02
Postat av: Adam

Då menar ni att det har varit enbart goa ballader hitintills?

Secret Sphere har många goa låtar, men de kräver lite inlyssning faktiskt, jag gillade inte heller denna ballad direkt...

2010-12-21 @ 13:06:08
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Jona

Jag tycker det kommer vara stor skandal om du inte fixar en Spotifylista med dessa ballader. Då, först då, kanske jag kommer lyssna igenom dem. Youtubeklipp orkar jag inte med.

2010-12-21 @ 16:14:05
Postat av: Adam

Du har bra perspektiv på vad "stor skandal" är :)

Kan kolla upp om låtarna finns på spotify



2010-12-21 @ 16:50:47
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Bea

Jag ska också ge dem en riktig chans på sportyfy! Det var det smartaste jag har hört idag...:) be

2010-12-21 @ 23:43:23
Postat av: Jona

jag är svältfödd på Aftonbladet...jag lever i deras löp.

2010-12-22 @ 01:05:02
Postat av: Bea

Det borde väl Adam också ha koll på!? Nakenyoga och allt ;)

2010-12-22 @ 11:50:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0