Adventureland (ej filmen)

Livet består av egna val. Åt det ena eller det andra hållet.

Ett liv utan egna val skulle inte vara ett liv.

Livet består av andras val. Som för oss åt det ena eller andra hållet.

Ett liv utan andras val skulle inte vara ett liv.

Det egna kontrollerar man. Oftast.
De andras kontroller man inte. Oftast.

Valet åtrår en sak. Alternativet. För utan det upphör valet att existera. Valet och Alternativet är varandras förutsättningar.

Därför blir jag knas när jag sällan förstår vad Valet och Alternativets frukt kommer att bli. Hur kommer Konsekvensen se ut? Vart leder jag mig själv? Vart blir jag ledd av andra?

Val är ibland konkreta. När de rör triviala saker.
Val är alltid diffusa. När det kommer till de stora valen.

Kanske livet är funtat så att det faktiskt vill oss vårt bästa. Och ger oss därmed en dunkel bild av sig själv och serverar oss ett äventyr på samma gång.  Förvisso inte ett man valt, men som man kan välja att njuta så mycket som möjligt av - och hjälpa andra, genom att med sina egna val skapa utrymme för dom att njuta likaså.

Då skulle världen se lite annorlunda ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0