Fira jul med Chuck Norris - Lucka 11

 "Chuck Norris does not sleep. He waits."

Läser för tillfället Who was Jesus? skriven av N.T. Wright. En liten tunn bok från 1992 som reflekterar kring frågorna om Jesus identitet utifrån tre, då aktuella böcker, som lagt fram mer eller mindre okonventionella teorier -  teorer som ifrågasätter den klassiska kristna tron.

Så här lagom inför jul blir ju Jesus mer eller mindre central, vare sig vi bekänner oss som kristna eller inte. Jesus är som bekant en stor grundbult av julfirandet. Själv anser jag nog att julfirandet idag har kommit att handla om mycket annat än just Jesus, även om ett stråk av det namnet går att finna mitt ibland allt julklappspapper och julmat.

Frågan om Jesus identitet är intressant. Är den en projektion av tro och önsketänkande, eller är den en förankring av historia? När vi tittar på krubban i jul, ser vi då en bild av religionen eller ser vi en bild av vad som hände en natt för 2000 år sedan?
Jag lutar mot att det är lite av båda. För mig är en del av min kristna tros trovärdighet buren av en historisk tillförlitlighet - att Jesus och händelserna kring honom har ägt rum. Jag skulle ha svårt att fortsätta tro om den historiska förankringen försvann. Däremot tror jag inte att det historiska skeendet gick till som den framställs i den religiösa kommersen. Det enda söta och mysiga i krubban var nog Jesusbarnet, allt annat var just allt annat än mysigt och sött - tror jag.

Så med julen stundande frågar jag mig vem denne Jesus var, och vad det har för betydelse för mitt liv och för vårt samhälle. Kan en persons identitet vara så avgörande??


Dagens animerade kortfilm


Dagens visdomsord
"Literature is a luxury; fiction is a necessity" - G.K. Chesterton


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0