Fira jul med Chuck Norris - Lucka 4

 "Chuck Norris has a grizzlybear carpet in his room. The bear isn't dead it is just to afraid to move."

Dagens text är beställd. Av Joakim. Mannen från de Trollhättianska vidderna.

Ämnet är om grabbhänget från tonåren kan bestå. Kan vänskap fortskrida in i vuxenvärlden och bestå utan att bli en annan sorts vänskap?

Alla minns vi kanske killgänget man drev omkring med under de ljuva tonåren. Vilka tider! Vilka stunder! Vilka minnen! Och mitt i allt detta så drömde man om att det alltid skulle vara så.

Sen kom vuxenvärlden och stormade in. Och tonåren fick inte längre plats.

Kan man för med sig tonåren in i vuxenvärlden och ändå behålla kvar det där goda?

Jag tror att man kan, om man är beredd att arbeta för det. Och jag tror att vi också borde arbeta för det. Alltför ofta tillåter vi de vuxna idealen kväva den charm som tonåren hade. Men tonåren behöver kompleteras, och det är där en del vuxna förhållningssätt måste få rotas. Vårt problem är att så mycket av krav och stress gör att vi släpper det gamla grabbhänget, och istället skapar oss nya sammanhang - sammanhang, vari vi längtar nostalgiskt tillbaka till gamla tider.

Jag tror vi kan ha arbete. Att vi kan skaffa familj. Vilja och kombi också för den delen. Och ändå fortfarande behålla kvar den gamla "grabbhängstiden". Nyckeln ligger nog i att involvera allt det nya i det gamla, inte låta det gamla "bytas bort" till förmån för det nya.

Min dröm är att de värden som fanns i att vara tonåring ska vara värden som jag även tar med mig in i en vuxenvärld. Dels för att värden bör inte gå förlorade, utan förvaltas, men också för att jag tror att ett tonårsinspirerat vuxenliv kan vara ett steg emot att förändra ett samhälle där det vuxna innebär så mycket stress, egocentrism och självförverkligande. Det vuxna behöver bli påmind om tiden då man kunde obekymrat driva omkring, sitta på caféer eller parker och bara vara, stunderna som inte tänkte på morgondagen. Det vuxna behöver se det igen, och börja längta tillbaka.

Det tonåren kanske allra mest har att lära vuxenlivet är nog att ta tid för att vara med varandra. Helt enkelt att "hänga".

Dagens animerade kortfilm



Dagens visdomsord
"A banker is a fellow who lends you his umbrella when the sun is shining, but wants it back the minute it begins to rain" - Mark Twain

Kommentarer
Postat av: Tessa

hahaha..... de fick mig verkligen att skratta. :)

2011-12-04 @ 19:49:37
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0