The Adjustment Bureau

Var och såg på "The Adjustment Bureau" ikväll (det uttalas bjurow för er som undrar). Den kickade ju igång en del hjärnceller. Både de filosofiska och de romantiska.

Som film var den helt okej. Lyckades engagera nästan hela vägen, men inte riktigt ända fram. På något sätt kändes det som att storyn vilar på en ganska tunn grund. Vilket gör att filmen blir mer lekfull än allvarlig kring sina teman.

Men det är intressant att försöka definiera begrepp såsom frihet, vilja, kontroll, kärlek, öde, tid och slump. Där filmen kanske inte leverar så tydliga svar får man fylla i själv. Vilket ju kan ge upphov till en del intressant samtalskvällar.

I filmen finns någon sorts "gudsgestalt" och dennes "tjänare" hela tiden aktiva i människans historia. Världen och människorna "styrs" utifrån en plan, och vad jag kan utläsa så är planen att till sist låta människornas viljor helt bli fria till att skapa sin värld. Men för att nå dit verkar det finns delplaner som, förmodar jag, ska gagna "the grand design".
Problemet tycker jag är att "gud" upplevs vara väldigt godtycklig och opersonlig, och "planen" vara väldigt diffus. "Guden" verkar inte vilja relatera till människorna, men gör det ändå. Människorna i sin tur vet ingenting, och relaterar därmed helt ovetandes till The Big Brother.

Hur som helst. De fetstilade orden i inlägget är intressanta att definiera, och dess definitioner kan man laborera med genom att sätta in dom i olika kontexter, t.ex en ateistisk, teistisk, dualistisk eller panteisisk världsbild.

Men det ska jag inte göra ikväll.

Ikväll ska jag hämta upp tvätten. Av helt fri vilja.

Eller?

Kommentarer
Postat av: Carolina

Av helt fri vilja ;)



En film som kommer leva med i tankarna ett tag, helt klrt.

Värt!

2011-03-15 @ 01:39:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0