Nordkap09, Dag 6

Dag 6, 21/8 Fredag

7:14 Strömsund
Nyvaken. Första varma natten i tältet. Drömade att jag tältade mitt i vägen, vaknade och klädde på mig för att jag blev ställd. Tittade ut ur tältet och kände igen Strömsund camping. Somnade om igen.
Nu ska jag ta en varm dusch.

7:53 Strömsund
Avfärd. Köpte tops innan resan. Dom såg så konstiga ut nu när jag skulle använda dom. Det visade sig vara make-up pinnar! Men de funkade också till att rensa öronen med :)

9:07 Östersund
Stannat till vid turistbyrån. På jakt efter bokantikvariat och second hand-butiker. Och lite frukost.

10:21 Östersund
En liten kaffe och en macka sitter aldrig fel. Och lite tid att skriva på. Fick precis reda på att det inte existerar några bokantikvariat i Östersund...eller större delen av Jämtland o Norrland för den delen heller. Dom tyckte att jag skulle flytta dit och starta upp det första. Jag sa nej.

12:48 Östersund
Shoppingresultat Second Hand: 1 jacka/tröja, 1 par byxor och 1 LP-skiva. Skön förmiddag i Östersund. Lämnade in bilen för att checka upp det skrapande ljudet, men de hittade ingenting.
Brunflo nästa för att kolla upp en antikaffär.

14:49 Ånge
Liten rast utmed skogsvägarna är aldrig fel. Antikaffären i Brunflo lyste med sin frånvaro.

16:36 Bollnäs
Framme (redan) vid dagens slutetapp... Bollnäs! Här möter jag återigen upp min bror Jona och vi hälsar tillsammans på hos Erik o Elinor, gamla kompisar som flyttat uppåt landet. Det blir att sova över hos dom och ta lite kvalitétstid tillsammans. Trevligt.

Dagssummering:
Den blev en kort dagbok denna dag. Men dagen var kanon. Att strosa runt helt själv i Östersund var över förväntan. Jag lyckades ta mig tiden att ta lugnt, och inte tänka på nästa delmål i resan, vilket jag ibland har en förmåga att göra. Mitt nyårslöfte att enbart handla kläder på Second Hand fungerar alltjämt, och varför inte försöka att göra så även i fortsättning till stor utsträckning?
Att träffa vänner i Bollnäs betydde mycket. Vänskapsränder går aldrig ur. Det finns en charm i att vänner flyttar ifrån varandra, för det finns alltid en så härlig känsla att då mötas upp igen. Tonåren är en tid då alla finns väldigt nära, och man uppskattar det. Men jag uppskattar än mer distansen, lite av samma anledning som jag delade om distansen till Nordkap. Jag lämnar ämnet outvecklat denna gången.

Nordkap09, Dag 5

Dag 5, 20/8 Torsdag

7:53 Karesuando
Trots under 0 grader i tältet så har jag sovit gott i natt. Mitt inköp av sovsäck på second hand för 40 kronor var ett kap. Ännu en gång verkar alarmet på telefonen krångla, eller så stänger jag av det i sömnen. Klockan är strax åtta och snart är det dags att bege mig ut på vägarna igen.
Två vänliga kvinnor blir glada av att se mig vid liv, de tyckte synd om mig när jag kom kvällen innan med mitt tält. De kollar så att jag har allt på resan och vi utbyter lite resminnen. De är på väg till treriksröset, stället som jag kommer ifrån.

9:44 Vittangi
Stannar till för att titta på en älgpark. Har jag sett renar hela resan borde jag väl också försöka kasta ett öga på en älg eller två.

10:59 Vittangi
Jag dröjde kvar ett tag i älgparken. Mannen som drev den var trevlig och jag äger lite av min fars symptom att kunna stå och prata om ett ämne som om man vore expert på det - i detta fall om älgarnas spännande liv.
Häftigt att stå sida vid sida med stora älgar iaf.

12:19 Gällivare
Dags för mat :)

13:26 Dundret
Mätt (sisådär) och belåten. Det var mycket folk på matställena i Gällivare så jag hamnade till sist på restaurang "Den glada kocken" i Dundret. God mat, men inte mättande - det är oftast en brist som finrestauranger har.
Vägen väntar.

17:55 Storuman
Tagit och avverkat rejält med asfalt. Porjus, Jokkmokk, Arvidsjaur och Sorsele har passerats utan några längre stopp. Det regnar och detta är resans absolut tråkigaste dag att ligga på vägen. Är trött och hungrig igen, det blir en kebabpizza i Storuman, och lite tid att skriva.

18:36 Storuman
Avresa igen. Dagens slutmål är Strömsund.

19:26 Vilhelmina
Bensinpåfyllning. Solen har brutit sig fram. Återigen är det trevligt att ligga på vägen.

21:03 Strömsund
Tältet uppe. Damerna i Karesuando rekommenderade campingen, och det verkar som om deras rekommendationer var byggd på goda grunder. Nu ska det bli skönt att sova.

Dagssummering:
Resan långsammaste resdag. Mycket beroende på regnet. Inlandsvägen i Sverige är på många sätt kanonbra, men samtidigt väldigt långdragen. Finns inte mkt att se mellan de större orterna, och skogen blir lätt enformig. Fördelen är den lätta trafiken. Mellan Karesuando och Strömsund behövde jag kanske göra max 10 omkörningar - på en europaväg!
Kvällen blev väldigt fin denna dag. Och man märker att man närmar sig sydligare breddgrader när tältet plötsligt är varmt istället för kallt. Fördelen att bo söderut.

Nordkap09, Dag 4

Dag 4, 19/8 Onsdag

8:00 Alta
Sovit som en stock.
Hotellfrukost är underbart.
Igår kväll tänkte jag lite på hur man såg på livet när man var tonåring, och att enbart tanken på att en dag sitta ensam uppe i nordnorge och färdas så många mil, inte fanns på kartan. Allra mindre att checka in på ett hotell. Någonstans under tiden måste jag ha blivit vuxen. Det är lite konstigt att blicka bakåt och försöka förstå vad som fört mig dit jag är nu.
Min diktafon verkar ha gått sönder också.
Och nånting skrapar metallisk i vänstra hjulhuset när jag styr med bilen. Säkert en sten i bromsoket.
Och jag råkade köpa märkpennor istället för vanliga.
Sen körde jag på en gågata igår också. Den svenska reg.plåten får ursäkta min vilsenhet och mitt beteende.
Så nu håller mitt bacon på att kallna. Äggen är slut. Det var väl norrbaggarna innan mig i kön som gluffsat i sig dom!

9:00 Alta
Tankat full tank och nu bär det av utmed den norska kusten och tillbaka i riktning mot Sverige och ett litet stopp vid treriksröset.

13:10 Skibotn
Har precis lämnat Skibotn och E6:an, nu är det raka vägen neråt mot treriksröset som gäller. Vägarna bland fjordarna tar längre tid än vanliga vägar. Men det är också vacker utsikt för jämnan. Plockade upp resans andra liftare i Alta och lämnade av honom i Skibotn. Han var på väg till Narvik. Sebastian ifrån Ungern.

14:04 Kilpisjärvi
Dags att påbörja vandringen till treriksröset. Ska bara invänta ett litet regnväder först. Jag borde kanske ha inhandlat regnkläder?

17:12 Treriksröset
Når den ståtliga stenen till sist, efter en vandring på 11km uppför, utmed och nerför de enorma fjällmassiven. Överallt möter jag renflockar som både förtjusar och skrämmer mig. Renar sägs ju vara livrädda för människor, men vem vet, kanske just jag möter den där enda renen som ska visa sig på styva linan?
Några fåtal andra vandrare delar strapatsen med mig. Äter min lunch vid röset, chili con carne med nudlar.
Det visar sig att jag glömt pennan i bilen, och detta skriver jag i efterhand när jag kommit tillbaka.

20:09 Kilpisjärvi
Tillbaka efter ytterligare 11km vandring. Tungt. Men behaglig. Spelar in min egen tolknin av Sound of Music på mobilen under vandringen. Trött och seg, nu ska jag till Karesuando.

20:34 Muotkatakka
Vilken utsikt, vilken solnedgång.

21:46 Karesuando
Tillbaks igen. Testar en annan camping denna gång.

Dagssummering:
Alltid trevligt med liftare, även om de innebär att man inte riktigt kopplar av på samma sätt, man måste ju försöka vara lite social också :)
Dagens höjdpunkt var helt klart treriksröset som erbjöd en enorm vandring som var otroligt vacker och mäktig. Det är en speciell känsla att inse att man är helt själv på fjället och ser bara vidder av skog och kanske någon enstaka trästuga i fjärran. Jag skulle utan tvekan kunna vandra sträckan igen.
Nästa gång jag åker uppåt ska jag åka omkring mer i Norge och Lofoten, vägarna är upplevelser. Men denna gång fanns inte tiden till det.

Nordkap09, Dag 3

Jag har av de senaste dagarna varit på sjön, och uppstartsvecka för den nya terminen. Därav har jag inte kunnat fullfölja min Nordkap följetång. Ursäkta avbrotten, här kommer fortsättningen.

DAG 3 18/8 - Tisdag

7:23 Karesuando
Dags igen. Det var kallt i natt, men skönt på morgonen med solen som lyste in över tältet. Fick bo gratis på en camping. Ägaren tyckte synd om mig och att jag legat och frusit i tältet, han hade glömt ställa ut skylten som erbjöd sent komna nattgäster att använda stugan med nyckeln i dörren.
Jag tackade och bockade, och körde vidare.

8:12 Muotkajärvi
Stannade till för en liten kissepaus och en stund njutning i morgonsolen. Måste läsa lite om friidrotts-VM också.

8:45 Enontekis
Stopp för kartläsning. Charmig liten ort utmed sjön. Ska kolla in deras kyrka lite.

9:27 Aidejavri
Har precis passerat gränsen och är nu i Norge. Ska tillaga lite frukost utmed vägen i mitt behändiga stormkök. Ravioli i köttsås blir det.

11:01 Mazé
Nu närmar jag mig den norska kusten, måste först bara få sträcka på benen lite. Grymt bra vägar här uppe i norr. Kautokeino var vackert och Mazé är en liten idyll.

12:17 Alta
Kaffe o bensin. OCH sista sträckan till Nordkap.

13:12 Aisaroaivi
Vidder, vidder och åter vidder. Jag färdas nu genom ett kargt, nästan trädfritt, landskap. Då och då åker man förbi stugor och en och annan permanent bostad. Magnifikt, och något man själv måste bevittna för att riktigt förstå.

13:54 Olderfjord
Otroligt läge. Ska försöka ta en bild.

15:52 Honningsvåg
Framme i Honningsvåg och Nordvägen, de två sista större orterna innan Nordkap. Möts av regn och mörka skyar men det spricker upp under det att jag sakta kör fram genom Honningsvåg. Dags för den sista etappen.

16:26 NORDKAP!!
Framme... till sist :D
ca 220 mil är avverkade och det är helt klart värt tiden och resan. Jag ska försöka att inte blåsa iväg, det är enorma vindar här. Hoppas att några av mina kort kan förmedla platsen.

17:34 Nordkap
Jag är på väg att lämna platsen som varit mitt mål under hela resan. Det har varit en upplevelse att komma hit. Kanske en upplevelse som varit intressantare om jag delat den med någon. Eller kanske inte intressantare... enbart mer annorlunda?

21:45 Alta
Tillbaka i Alta igen, och efter lite snurrande fram och tillbaka efter boende har jag nu tagit in på ett hotell. Det är semester, och jag unnar mig detta. Priset är inte prisvärt för fem öre, men som sagt, det är semester.
Äter just för tillfället mitt livs hamburgare, och smakar det så kostar det. 98 norska kronor för att vara exakt.
Efter detta ska jag ta en varm dusch och sen sover jag gott...

Dagssummering:
Höjdpunkten denna dag var självklart att få komma fram till Nordkap. Platsen är inte i sig speciellt häpnandsväckande, men det är plats som i sig är speciell. Därför bör man besöka den. Det finns en känsla av storslagenhet när man blickar ut över ishavet och vet att allt fastland befinner sig bakom mig. Och även om resan kan tyckas var väldigt långt för enbart en nordlig punkt, så är just resan längd det som gör att platsen blir lite helig. Det man når med möda är ofta det man värderar lite högre än det man når genom en klackspark. Nordkap blir inte bara en plats man kommer till, det blir ett hem man når fram till. Distans är ett ord som från början skrämmer, men som vid sitt slut förändras och blir till närhet. Då är det svårt att istället lämna. Vandring mot Gud är likadan, tror jag. Distansen kommer en dag att förvandlas till en närhet, och målet till ett hem. Min tro är att det blir ett hem jag inte kommer att lämna igen.

Nordkap09, Dag 2

Resan fortsätter...

17/8 Måndag

6:48 Utansjö
Dags för avfärd. Natten har varit småkylig och liggunderlaget är sönder. Det blir till en ballong när det ska blåsa upp sig själv. Men jag har fått en hel del sömn och är redo för en lång dag i bilen. Pajala är ett av målen idag. Kanske jag tänker köpa skor också.

8:02 Örnsköldsvik
Jag MÅSTE stanna för att inhandla en STOR kaffe och (en inte lika stor) kanelbulle. Bredvid macken finns det en backhoppningsbacke. Mitt i centrum! Surrealistiskt.

9:27
Använde spolarvätska. Det luktar gott.

9:58 Sikeå
Kisspaus vid Granberget.

10:57 Skellefteå
Andra tankningen. Provade med E85, får se om det gör någon skillnad. Det är billigare, men troligtvis kommer man färre mil på en tank.

11:21 Bergsbyn
Stannat till hemma hos Simon Brandman. Ingen hemma.

12:03 Jävre
Morgonens STORA kaffe sätter sina spår...

12:23 Piteå
Äter lunch, och har stannat till vid Pite havsbad. Tomt, inga badgäster precis.

13:36 Piteå
Avfärd igen med magen mättad. Åt pastasallad med stekt kyckling. Första gången i mitt liv som jag fått något sådant serverat i djup tallrik. Åt på ett ställe som hette "Skeppet", och där inne fick man inte ha några skor på sig - det var något typ av lekland för barn. Så jag åt lunch medan jag spatserade runt i mina raggsockor.
Avslutade stoppet med att åka i en sådandär tunnelrutschbana. En barnfamilj iakttoga mig suspekt.

14:35 Gammelstaden
Skylten markeade fornminne och nu tyckte jag det var dags att faktiskt stann och inte bara köra förbi hela tiden. Detta verkar vara en gammal kyrkby. Små röda hus med vita knutar och en gammal stenkyrka mitt i allt. Vackert.

15:33 Töre
Så till sist har jag avvikit ifrån E4 för att lämna civilisationen. Inte riktigt kanske, men nu börjar det glesna mellan husen. Skog existerar sannerligen. Tror nog att jag satsar på övernattning i Pajala, eller Kautokeino. Återstår att se. Nu ska jag borsta tänderna.

16:14 Svartbyn
Ibland är det nyttigt att inte följa de utstakade vägarna. Hur skulle jag annars ha funnit Svartbyns traktor/motor museum? En hel gård fylld av en massa gamla traktorer och brandbilar m.m. Annorlunda, och kul.

16:44 Överkalix
Mitt ute i ingenstans finner jag en Ortodox kyrka. Tyvärr är den stängd och jag får bara betrakta den utifrån.

17:25 Söder om Limingojärvi
Första renen. 2 meter ifrån bilen. Den stack iväg precis när jag skulle ta en bild.

17:49 Korpilombolo
Var bara tvungen att stanna till i byn med namnet jag alltid älskade som kartläsande liten parvel. Fin kyrka.

18:15 Sattajärvi
Andra renen OCH tredje. Precis vid vägkanten.

18:21
Fjärde och femte renen sedd. Varför för jag anteckning på renar? Det verkar ju krylla här uppe av dom ändå (Något som i efterhand stämde, såg säkert 200-300 renar under resan).

18:32 Pajala
Framme i Pajala. Klarblå himmel och sol. Här ska jag titta på världens största solur. Och kanske övernatta.

19:07 Finska gränsen
Struntade i Pajala. Kör vidare. Behöver hitta ett eluttag för att ladda på mobil och kamera. Sökte efter ett på utsidan av tullhuset, och fann två stycken! Så nu sitter jag och inväntar att batterierna ska bli fulla med nu energi.

20:45
Avresa ifrån gränsen. Hinner inte riktigt ladda fullt. Har bestämt att försöka ta igen lite på körschemat.

21:14 Kihlanki
En kyrkogård mitt ute i de finska skogarna. Häftig.

21:48 Muonio
Tredje tankningen. E85 funkar bra, men finns inte uppe i norra Finland.

23:18
Befinner mig i Karesuando. Bensinmackarna i Finland ville inte, av en konstig anlendning, läsa mitt betalkort. Är alltså tvungen att ta mig över till Sverige igen för att tanka. Jag var ca 7 liter ifrån katastrofen när Statoil i Karesuando skymtade fram. Nu hoppas jag att Norge är snällare emot mig. Omvägen till Karesuando blev enbart 8 mil tur och retur. Det kunde blivit mycket värre.

23:34 Karesuando
Tältet upprest. Nu orkar jag inte köra mer. Dags att sova. Godnatt!

Dagssummering:
Andra dagen blev en hel del bilåkning... igen. Men det bjöd också på flera trevliga stopp utmed vägen. Pite havsbad var otroligt vackert och imponerande. Även Gammelsta var fint. Sverige är stort. Vilka avstånd och att människor bor här uppe är otroligt. Mäktigt att färdas utmed vägarna och känna att avståndet till hemma växer.
Incidenten i Muonio gjorde mig nervös. Ett tag var jag riktigt orolig att jag skulle bli stående i Karesuando, för kortet sades vara tillfälligt spärrat när väl den finska macken gav mig det tillbaka ifrån maskinen. Men allting löste sig ändå. Resan fortsätter att vara lyckad. Rekommenderar sträckan mellan Skellefteå-Pajala, fin väg och vackra områden att stanna till på. Umeå stad är också riktigt fin.

Nordkap09, Dag 1

Då var det så dags att redogöra för min "lilla" resa till Nordkap förra veckan. Jag hade inga möjligheter att blogga under själva resans gång, utan det får bli såhär i efterhand. Jag kommer att göra detta till en följetång där jag återberättar min resedagbok, dag för dag.
Häng med och kommentera gärna :)
(Bilder kommer förhoppningsvis upp i efterhand under inläggen, för tillfället har jag inte tillgång till bilderna på min dator)

DAG 1 - Söndag 16/8

8:26 Hemmet, Oskarshamn
Nu sitter jag i bilen. Snart rullar jag. Allt är (förhoppningsvis) fixat. Bilen blev en Golf, inte en Polo som planerat. Det är helt okej, haft samma modell innan och de fungerar riktigt bra. Den luktar hyrbil i alla fall.
Snart kommer den att lukta man.
Musiken kirrad, kartan med, kudden nerpackad, morgonkaffet drucket, dörren låst, bönen bedd, och blåsan tömd.
Jag är redo.

8:34 Oskarshamn
Tömde hushållssoporna. Fick jag det gjort också.

10:44 Maxi, Norrköping
Det är dags för lite inköp till resan i form av konserver och annat av vikt att ha med. Har precis släppt av två stycken liftare. Två unga grabbar från Norrköping. Max och Gabriel. De hade varit på Gotland och jag plockade upp dom utanför Gamleby. När jag frågade dom var de skulle sa de: Norrköping... men vi är glada om du kan ta oss en bit på vägen. Jag skrattade och sa att jag ska ända till Nordkap så hoppa in. Grabbarna visste inte vad Nordkap log så dom förstod inte det roliga i det hela.
Alltid kul med liftare. Blir lite sällskapligt och man får chansen att visa lite medkänsla för andra människor.

11:41 Jula, Norrköping
Tält inskaffat. Reservdunk likaså.

11:53 Vilbergen, Norrköping
Kort stopp och lunch hos farmor. Hon tycker alltid det är kul när barnbarnen tittar förbi.

12:53 Norrköping
Resan går vidare norröver. Stockholm nästa. Farmor gjorde mig påmind över att jag glömt kängorna (där fick jag mig en känga :P)

13:43 Strömsfors
Stannade till och besökte gamla tonårshemmet. Annorlunda blir det sammanfattade ordet. Träffade mina gamla grannar och satt och pratade ett tag på deras altan.

14:23 Sillekrog
Dags att tömma blåsan. Inser att jag ligger lite efter i tidsschemat. Umeå blir ett svårnått mål första dagen.

16:49 Gävle
Första tankningen, och jag har för första gången i mitt liv kört 120 och varit lagligt (varför har vi inte sådana sträckor i Småland?). Vägen mellan Sthlm och Gävle är döden. Varför bor knappt någon utmed den biten? Uppsala blir en ljusglimt i mörkret.

18:05 Ångersjön
Snarti Hudiksvall. Trots namnet på rastplatsen så ångrar jag inte resan hittintills. Var tvungen att stanna lite kvickt och fika innan jag ska träffa brorsan i Härnösand. Han ska till Afrika och är där på Sida och läser en kurs.
Tappade just skeden i vaniljsåsen.
Nya favoritlåten: Into the Blue av Cain's Offering
Tappade skeden igen.
I samma sås.

20:08 Härnösand
Framme hos brorsan Jona. Det regnar. Kanske jag övernattar här?

21:53 Härnösand
Har hängt med Jona ett tag. Mkt trevligt. Märker hur vi mer och mer delar olika vuxenliv på varsina håll. Något som inte gör att vi växt ifrån varandra, snarare för det oss närmare varandra.

22:34 Utansjö
Tältet är uppsat i skenet av billyktorna. Det blev en liten plats precis innan Höga Kusten-bron. Fin utsitk imorgon... kanske?
Campar på en liten avkrok i skogen. Hoppas ingen kommer och går förbi, de kommer säkerligen undra vad jag är för tok. Pittoreskt och spartanskt.
Godnatt!

DAGSSUMMERING:
Första dagen var mest en transportsträcka. Men jag fick träffa en hel del människor och det gav kvalitékänsla. Inför resan var jag en aningen nervös, man vet aldrig hur ensamheten och okändheten får sig själv att reagera. Blev ganska förvånad att kustvägen var så pass tråkig, hade förväntat mig en klart mycket mer intressant vägsträcka. Sundsvall var en stad som gav ett grått intryck. Mycket trafik som också bidrog till att resan mer fokuserades på tekniska trafikövningar än att blicka ut i landskapet. Sädesfält är vackra, men man vill inte få sådan utsikt avbruten med att man stirrar in i baken på en lastbil...

Hej så länge!

Imorgon drar jag (om allt går som planerat) norröver för en veckas semester. Bloggen kommer inte att drabbas av detta i och med att jag skriver nytt inlägg typ en gång i veckan :) Däremot hoppas jag att jag kan föra resdagbok som sedan kommer omvandlas till följetång här på bloggen när jag väl kommit hem igen.

Vänta och se, bild och text från "Mission Nordkap09" kommer....

Varför göra det så svårt för sig?

Sanningen är något av det värdefullaste som finns. Och väl värt att vaka över. Även om sanninge är svår att hålla sig till, för lögnen är ibland den enklaste utvägen - dock enbart den kortvarigaste utvägen.
Jag förstår inte varför människor inte kan säga som det är ibland. Varför göra det så svårt för sig själva? Och förstår man inte vad lögnen leder till?
En människa som ljuger blir till sist en ointressant människa. Genom lögner tar man bort sitt livs mening. För varför uppmärksamma en människas liv, om man aldrig vet om det man får se är äkta?
Sanningen håller livet uppe, medans lögnen dränerar dess innehåll. Lögnen isolerar en människa sakta men säkert, tills människan står helt ensam och till sist även måste fly ifrån sig själv.
"Sanningen skall göra er fria", har det blivit sagt. Och jag tror det stämmer. Därför frihet är att veta och förstå det man har inför sig. Lögnen förvrider och gör oss blinda. Genom lögnen blir vi bestulna på sanningen, och vår frihet. Och det finns bara ett botemedel som kan bryta lögnens makt.

Sanningen.

Fram till horisonten

Stoff

Bakom ridån finns alltet
Ridån går dock aldrig upp
Fast ljuset lyser även på andra sidan
Gläjden delas på distans
Det totala utlämnandet
Som jag hoppas ska komma
Då tänker jag bli jag
Så att även du kommer att se
Men tiden känner ingen
Inte ens Gud i sin evighet
Och allt är i sin ordning
Trots att kaos bor näst intill
En trivsam stillhet
Kommer inte besöket snart?
Ensamhetens baksida:
Att jag inte kan dela den med någon
En dag kommer ridån gå upp
Och min scen kommer att bli din