Frizon

Nu är jag hemma i Oskarshamn igen, men bara för ett kort andningshål mitt i semesterjäktet. Om några timmar bär det iväg till skogen - och friheten från civilisationen. Jag behöver det (och kanske civilisationen också?). Det blir ett par spännande dagar som väntar. Tiden tänker jag spendera med en del läsning, en hel del skrivande, bön och högst troligt också lite dagdrömmeri. Jag hoppas också på bra väder, lite solsken skulle inte försämra veckan.

De senaste dagarna har jag spenderat på Torp, i Kumla trakten, där det tionde Frizon har gått av stapeln. Jag vet egentligen inte vilka förväntningar jag åkte dit med, men jag är lite besviken ändå. Men inte på Frizon. Allra mest kanske på vädret, men ibland blir vädret enbart en dålig ursäkt. Jag inser mer och mer att jag som person inte verkar vara ämnad för folksamlingar. Till sist blir det inte kul att försöka vara social. Samtidigt vill jag vara det.
Jag behöver lära mig att slappna av bland människor, vilket sker genom att jag slutar tänka på vad alla andra ska tänka på. Men det är svårt i ett klimat format av en attityd som handlar om att hela tiden jämföra sig med andra. Att vara sig själv handlar ofta om att vara någon annan. Framförallt märker jag detta när det kommer till den gemensamma gudstjänsten. Jag är nog inte ensam om att vara lite spänd vid sådana tillfällen. Hur ska jag bete mig?, vad tänker dom som sitter bakom mig?, sådana frågor tror jag många av oss ställer tyst för oss själva. Jag tror att sann tillbedjan endast kan äga rum i friheten, och jag tror inte friheten begränsas av Guds "regler" lika mycket som av våra egna "så-ska-det-vara" tankar. Att vara sitt sanna jag kan också bara äga rum i friheten, och även där begränsas den av våra egna oskrivna lagar.

Frizon blev detta år mer till ett obekvämt uppvaknande, än en härlig gräddfil som jag gled igenom. Ibland behövs sådana uppvaknanden. För övrigt så blev frizon festivalen där "Tommy Söderbergs trunk" vann sina första matcher i beachvolley, dock utan grunduppställningen. Bara det gjorde, all lervälling till trots, värt resan dit.

Måste också tillägga att jag, innan jag kom hem till Oskarshamn, också besökte min hemförsamling i Norrköping för att predika. Det var väldigt givande och ett kärt återbesök. Allra gladast blev jag av att en av de alkoholister jag ofta träffat var där, och hon var nykter och inspirerad att kämpa vidare med sin alkoholism. Att få krama om henne var en bra avslutning på min första semestervecka.

Kommentarer
Postat av: Jona

För mig innebar Frizon-upplevelsen nästan enbart positiva stunder, alla härligt blandade med lika delar gyttja.



Uppskattade oerhört bibelstudierna med Mikael Hallenius (namnet minns jag inte riktigt), skarpt och ej grunt (för att använda hans egen terminologi). Religiös eskapism bör dö ut!



Dock förstår jag precis vad du menar med den sociala biten på ett område som Frizon. Önskan om att vara en social magnet som lockar till sig människor bättre en pantbehållarna getingar, är något man vill vara (i teorin), men som man nog aldrig lyckas bli. Egentligen vill man ju inte vara det, men i dagens tid av jämförelse dras man med i det hela, vilket väldigt mycket gestaltas i sin skruvade inställning under gudstjänsterna (man tänker mer på sina falska toner, poser, heligt-ansikts-uttryck och grannar än på Gud och det ord man får serverat, ofta på guldfat).



Det enda jag störde mig rejält på detta Frizon är känslan av att kristna är minst lika likriktiga som övriga och som verkar sträva efter ett unisont modeklimat där STORA FETA BRILLOR är det bästa som finns. Jag har kanske bara ett personligt agg mot dessa styggelser eftersom jag i många år fått lida pin för mina STORA FETA BRILLOR som jag innehade under 90-talets större del. Då var inte STORA FETA BRILLOR snyggt. Jag funderar på om jag ska ta på mig mina STORA FETA BRILLOR som jag "lyckligtvis" har kvarvarande i nåt utrymme här hemma. För kanske kan det hända att jag om jag tar på mig mina STORA FETA BRILLOR (med ljusblå ramar) helt plötsligt blir en sån där fet social magnet eller åtminstone inte behöver oroa mig för vad alla under gudstjänsten tänker om mig längre, för att jag redan vet att de i sina hjärtan ser upp till mig för att jag har STORA FETA BRILLOR.



Kanske Gud skulle passa på att skaffa STORA FETA BRILLOR, men risken är väl tyvärr stor att när han gör det så har modevinden blåst ännu en gång.



Kul också att höra om "Tommy Söderbergs trunk" framgångar. Varför de skedde när jag inte var närvarande på plan vill jag låta vara osagt, utan jag ger min välsignelse till hela projekter så länge det andas av den Borénska familjen. Jag hoppas på fortsatt liv för detta lag.

2008-08-11 @ 19:37:39
Postat av: Adam

Haha, ja modet stör jag mig också på - det är nästan lite komiskt att se hur plötsligt något blir "snyggt" från att ha varit ute.

Tycker nog dock inte att du ska ta fram dina STORA FETA BRILLOR, även om det är frestande. Du är nog lika inne även utan dom.



Vem vet, kanske Gud skaffar STORA FETA BRILLOR snart, han kanske lagom tills nu skaffat sig ett par foppatofflor??

2008-08-13 @ 17:04:57
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: sara

ja men då har du ju en bra anledning att åka o hälsa på i örebro :) o ta en fika på bara vara ;)

2008-08-13 @ 21:52:58
URL: http://buckler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0