Jesus

Jesus identitet har på senare tid blivit en het potatis. Böcker som DaVinci koden och skrifter som Judasevangeliet bland mycket annat har fått allmänheten att samtala om Jesus. Vad är myt och vad är sanning? Vad är förnuftigt att tro och vad är övertro? Nu är det inte vem Jesus är för världen jag funderar på, utan vem han är för oss kristna.
Denne man, som vi tillber och håller för helig, vem är han för oss i praktiken?

Samtliga nytestamentliga brev, förutom Titusbrevet och de tre Johannesbreven, inleds eller avslutas med att säga "Herren, Jesus Kristus" eller "Jesus Kristus, vår Herre". Epitetet Herre verkar varit det den tidiga församlingen främst förknippade Jesus med.  Vi däremot betonar oftast Jesus som vår Frälsare, något som gäller fallet med Titusbrevet. Jag vill inte alls försöka skapa någon debatt kring vad som är rätt och fel - vi behöver inte fler antingen eller lägen idag. Men är det inte just pga att Jesus är Herre som han blir vår Frälsare? Och den frälsning vi får ta emot av nåd, ställer inte den oss under hans herravälde? Kolossebrevet säger "Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike" (Kol 1:13)

Jag frågar mig själv: vem är Jesus för mig? Om han är min frälsare, vad innebär det rent praktiskt i min relation till honom? Hur påverkar hans herravälde (jag vet att ordet har en negativ klang) mig?
Jag har ett kors runt min hals som påminner mig om vem som är min Herre, men också som symboliserar min frälsning. Men jag är rädd att det symboliska ofta hamnar före det praktiska.

Så här skriver Brian D McLaren i sin bok, En generös radikalitet:
"Det är sant inte minst när det gäller att kalla Jesus Herre, något som vi kristna gör i stor utsträckning, ofta utan att ha den blekaste aning om vad vi menar. Har han blivit (och jag ryser när jag frågar detta) mindre av vår Herre och mer av vår Maskot?"

Är Jesus mer av en maskot - som stöttar sitt lag (de kristna) och förhoppningsvis får med sig fler i publiken (de icke-kristna)? Och i så fall: varför kallar vi honom Herre?
Att kalla Jesus Herre är en sak, men att leva som om Jesus faktiskt är Herre, är en helt annan sak. Jag känner själv att jag behöver mer ödmjukhet mot han som frälst mig, för frälsningen var inte en enkel gåva för honom att ge mig.

Herre, på samma sätt som du lyssnar på mig, lär mig att lyssna på dig
Och lär mig att trots att ditt ok må vara tungt att ta på mig
Är det inte tungt att bära

Kommentarer
Postat av: Ester

Amen..

2008-02-27 @ 06:43:38
URL: http://hoshi.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0