Filmfrossa att se fram emot

Kanske det är dags för ett inlägg om film. Jag tror nog det. Sitter och funderar på om jag ska beställa lite filmer via nätet - men jag är inte riktigt klar med vilka filmer det ska bli. Därför behöver jag din hjälp. Här kommer några eventuella filmer som cirkulerar i min tanke. Vad tycker du om förslagen, och/eller har du bättre förslag att ge mig?

 Into the Wild - den verkar helt enkelt vara en bra film
 Pans labyrint - Sett den, och den är så otroligt bra att ett inköp är obligatorisk
 There Will Be Blod - Man måste väl se en film som blivit nominerad till en Oscar för bästa film?
 3:10 to Yuma - Sett även denna, och det var en behaglig upplevelse.
 Life as a House - Sevärd film, och vill se den igen
 Holes - Har funderat länge på denna film, kanske dags att slå till?
 Beowulf and Grendel - Förkärleken till historiska filmer med svärd lyser igenom

Kommentarer
Postat av: kattfanskap

Pans labyrint är grymt jävla bra. En av få filmer som verkligen flyter på hela vägen.

2008-07-08 @ 22:15:30
URL: http://kattfanskap.blogg.se/
Postat av: Adam

Ja Pans labyrint är som du säger "jävla bra" - även om jag själv inte skulle uttrycka det så :P

Den har liksom allt en bra film behöver - spänning, intensitet, magi och en riktigt tänkvärd historia.

Del Toro är ett geni när det kommer till visuellt filmskapande!

2008-07-08 @ 22:22:19
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Jona

Har bara sett tre av exemplena. "Pans labyrint" verkar du ju redan bestämt dig för så mina åsikter där spelar ingen roll. "Livsverket" är bra men inte så där överdrivet köpvärd enligt mig. "There Will Be Blood" är helt klart en sevärd film, men är tveksam till om du tycker att den är en höjdare.



"Vänner för livet" är ett bra tips på senare årets filminslag. Du kanske har sett den?



Annars kan du få "Critters 4" av mig när jag sett klart den senare ikväll/imorgon.

2008-07-08 @ 23:03:00
Postat av: Andreas

I would go for There Will Be Blod.

2008-07-08 @ 23:16:46
URL: http://www.andreask.se
Postat av: Alex

Into the Wild är bra, men Pan's Labyrinth har jag aldrig riktigt gillat.

2008-07-09 @ 07:59:20
Postat av: Anna

Du tankar alltså inte hem dem olagligt? :P



Älskade också Pans Labyrint. Har inte sett Into the Wild men har läst boken (Jon Krakauer). Rekommenderar verkligen den!

2008-07-09 @ 13:50:41
URL: http://anna-does-life.blogspot.com
Postat av: Adam

Nej jag tankar inte hem varken film eller musik :) Även om det ibland är frestande att göra det.



Har hört mycket positivt om Into the Wild, så den ser jag fram emot.

2008-07-09 @ 14:50:49
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Peter Ingestad

Själv är jag fascinerad av bra djävulsfilmer. Det är inte gott om sådana.



Jag vill rekommendera Omen-trilogin, filmer som gett mig själv oerhört mycket, i synnerhet den första, jag blir helt salig av den. Exorcisten 1 och 3 nästan lika starkt.



De här filmerna gör mig munter på ett underligt sätt, Exorcisten 1 i synnerhet får mig att nästan gapskratta.



Kanske ett slags ventilfunktion. Verkan blir en paradoxal godmodighet.

2008-07-09 @ 19:02:22
URL: http://nattljuset.blogspot.com/
Postat av: Adam

Har sett Omen 2 och den första i Exorcisten trilogin. Men jag finner ingen större underhållning hos dessa båda filmer - eller liknande för den delen. Exorcisten fick mig att förundras över vad som anses vara underhållande.



Har lagt skräck och rysarfilmen helt på hyllan numer. Tror inte att de fyller något behov av vikt i mitt liv.

2008-07-09 @ 19:54:42
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Peter Ingestad

Det är inte underhållningsvärdet i sig jag är ute efter. Underhållning är i sig självt ett positivt värde, som ofta bär fram viktiga budskap. De filmer jag nämnda h-a-r viktiga budskap, åtminstone till mig.



Den amerikanska storfilmindustrin är på så sätt underskattad. Många av de stora publikfilmerna har haft något väsentligt att säga oss!

2008-07-09 @ 20:05:05
URL: http://nattljuset.blogspot.com/
Postat av: Adam

Kanske de har något att säga, men i vissa fall måste man nog ändå väga för- och nackdelarna. Jag tror knappast att William Friedkin hade ett djupare budskap att förmedla när han gjorde Exorcisten - och vilket budskap är det egentligen som når fram till 99& av biopubliken?

De få (däribland kanske du?) som får tag i ett viktigt budskap är som sagt få. Den stora massan ser bara en otäck film om demoner, och det skrämmer skiten ur dom.



2008-07-09 @ 20:11:58
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Peter Ingestad

Det tror jag nog Friedkin hade. Blir massan rädd, får det stå för massan. DEet är filmens kvalitet som tilltalar mig, inte dess politiska lämplighet.

2008-07-09 @ 20:54:20
URL: http://nattljuset.blogspot.com/
Postat av: Jona

Av vad jag läst och förstått så gjordes Exorcisten i först och främst ett underhållande syfte (som trots allt känns ganska uppenbart). Men Friedkin var nog, som så många andra bakom "bra" skräckfilm, intresserad av och kunnig om vad som skrämmer människor.



Exorcisten är enligt mig en bra film, rent filmiskt och underhållningsmässigt. Dock tveksam till om den i det långa loppet är nyttig. Dess absolut största kraft ligger i dess (enligt mig) närhet till realiteten. Friedkins första och största skäl var nog att göra en bra film, och när det gäller skräckfilm, alltså skrämma skiten ur folk. Vilket han gjorde (gör).



Diskussion bör nog inte föras gällande Exorcistens grund till skrämselfunktion eller filmiska kvaliteter (inte i detta forum i varje fall), utan snarare om dess, bland många andra filmer, lämplighet att rannsaka oss själva och funderar över vad vi gör till underhållning och visar vår uppskattning över.



Inte är det ett nytt fenomen att människan fascineras av det onda, det makabra eller det våldsamma. Är det dock rätt att låta det bero.



Vad är det Exorcisten och andra filmer kan ge oss, eller har gett oss?

2008-07-09 @ 21:27:42
Postat av: Adam

Filmen har en filmisk kvalitet som är odiskutabel. Men kvalité som film innebär nödvändigtvis inte kvalité som budskap.



Tycker även själv att filmen är bra och underhållande utifrån skräckfilmens premisser. Rent personligen tycker jag dock inte att skräckfilm är underhållande (som bäst skrattretande underhållande).



Peter, du får gärna beskriva vad Exorcisten och Omen lär oss, och varför jag ska rekommendera dessa filmer för andra att se?

2008-07-09 @ 21:45:11
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Isak

Into the wild är klart sevärd, ger den en svag 5:a.

2008-07-11 @ 15:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0