Blandade tankar 2

I brist på inspiration till ett alldeles fräscht och nytänkt blogginlägg, kommer jag idag helt enkelt gräva i mina gamla tankars hjulspår och se vad jag hittar där. Det blir helt enkelt en "Blandade tankar 2" :)

"Guden som viskar till oss, visar genom sin varsamma viskning att han inte kräver en plötslig underkastelse, utan längtar efter en ärlig överlåtelse."
Detta skrev jag när jag fundera kring frågor som: "Varför är Gud tyst?", "Hur ger sig Gud till känna för oss?". Ibland märker jag hur jag önskar mig en Gud som höjer rösten och fångar min uppmärksamhet. Men jag har förstått att det jag ser som den enkla utvägen, är egentligen den omöjliga vägen. Att fånga min uppmärksamhet kan Gud göra utan svårigheter, men att fånga mitt hjärta - det han önskar, och det jag behöver - är svårare.

"Gud ge mig inte svar på frågorna, utan förtröstan i tvivlet"
En av mina böner i alla stunder som jag brottas med tvivel. Svaren kommer alltid att utebli, därför är tilliten på Gud trots tvivlen viktigare att finna.

"Vi önskar rättvisa, men vi förmår inte att skipa rättvisa. För vi vet inte vad rättvisa är, vi bara anser vad rättvisa borde vara. Rättvisan friar någon, men den binder samtidigt någon annan. Endast nåden sätter varje människa fri. Rättvisan hindrar nåden och därigenom också friheten."
Dagens inlägg i samhällsfrågorna! Jag är inte speciellt politisk av mig, men jag tror verkligen att nåd är större än rättvisa. Rättvisan är viktig, men nåden är desto viktigare.

"Amor facit quod ipsae res quae amantur, amanti aliquo modo uniantur et amor est magis cognitivus quam cognitio - Kärleken gör att de ting, som älskas, på något sätt förenas med den älskande, och kärleken ger större insikt än kunskapen."
Läste detta i boken Rosens namn, och jag tycker verkligen det uttrycker något väldigt viktigt. Studiet av någon möter ytan, endast kärleken förenar på djupet - och ger större insikt.

"Jag finner mig inte ha några rättigheter för att bli älskad. Däremot finner jag att min största skyldighet här i världen är att älska."
Men hur gör jag det till en verklighet i vardagen, inte bara i tanken?

Det får räcka för den här gången. Men det är som sagt lite blandade tankar jag delar med mig av. Läs och fundera själv, och se vad du kommer fram till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0