Citatkavalkad - 1

Citat är något av det roligaste jag vet. Ett fyndigt citat kan få mig att tappa andan. Ett roligt citat ger alltid ett leende på läpparna. Ett tänkvärt citat kan utmana och förmana till det bättre. Jag hävdar att ett citat kan säga och lära mer än vad en hel bok förmår. Ja, faktum är att en bok med samlade citat bär på mer lärdomar än vad ett helt bibliotek rymmer.
I brist på eget material (och egna citat känns lite konstigt att lägga upp) här på bloggen, kommer jag då och då att servera er några citatkavalkader av olika varianter. Denna gång har jag kommit över några Woody Allen citat. Man undrar var han får allting ifrån. Jag har tagit mig friheten att översätta citaten. Kanske det är fel av mig. Kanske inte.

"Som poeten sa: "Endast Gud kan skapa ett träd" - Troligtvist därför att det är så svårt att komma på hur man ska få fast barken"

"Hur kan jag tro på Gud när jag senast förra veckan fastnade med tungan i en elektrisk skrivmaskin?"

"Jag kan inte lyssna för mycket på Wagner. Jag börjar få sådan längtan efter att erövra Polen"

"Jag är förbluffad över att folk vill "förstå" universum, när det är tillräckligt svårt att hitta rätt i Chinatown"

"Den mesta av tiden har jag inte speciellt mycket kul. Under resten har jag inte kul alls"

"Tänk om ingeting existerar och vi är alla med i någons dröm? Eller ännu värre, tänk om det endast är den feta mannen på tredje raden som existerar?"

"När jag blev kidnappad, tog mina föräldrar vara på tillfället. De hyrde ut mitt rum"

"Han var så deprimerad, han försökte ta självmord genom att andas intill en Armenier"

"Jag tror att det finns något där ute som bevakar oss. Tyvärr så är det regeringen"

"Jag misslyckades med att komma med i shacklaget pga min längd"

"Jag har dåliga reflexer. En gång blev jag överkörd av en bil som sköts på av två killar"

"Jag hade en förskräcklig utbildning. Jag kom in på en skola för emotionellt störda lärare"

"Jag är väldigt stolt över min fickguldklocka. Min farfar sålde den till mig på sin dödsbädd"

"I mitt hus är jag chefen. Min fru är enbart beslutsfattaren"

"En kille körde in i min stötfångare, och jag sa till honom: "var fruktsam och föröka dig". Men inte med dom orden"

"Maten här är hemsk. Och portionerna är alldeles för små"

"Tiden är naturens sett att förhindra att allt ska hända samtidigt"

"Det är tre saker som det judiska folket tillber: Gud, kinamat och vägg till vägg mattläggning"

"Jag tror inte på ett liv efter detta. Men jag tar ändå med mig ett extra par underkläder"

"Inget värt att veta kan förstås av förståndet"

Och varför inte avsluta med två klassiska citat av denne man. Det ena får jag väl tillägna Jona.

"Jag är inte rädd för att dö, jag vill bara inte vara med när det händer"

"Min fru är väldigt barnslig. När jag badar kommer hon alltid in och sänker mina båtar"

image5 Woody Allen



Kommentarer
Postat av: Jona

Han är ju för skön denna snubbe.

"När man blir gammal så står man där framför spegeln och funderar, det är nåt som fattas - efter ett tag inser man att det är framtiden".

2008-05-19 @ 15:23:01
Postat av: Jacob

Måste bara lägga till en liten favorit:

"I was walking through the woods, thinking about Christ. If he was a carpenter, I wondered what he charged for bookshelves."

2008-05-21 @ 02:57:04
Postat av: Jona

"It's ok, I can walk to the curb from here" - inte så rolig lösryckt från sitt filmiska sammanhang, men vi som sett "Annie Hall" garvar.

2008-05-21 @ 14:37:30
Postat av: Jona

Några till jag hittade (översatte uppenbarligen).

"Jag är tacksam för skratt, förutom när det kommer mjölk ur min näsa".

"Jag är två med naturen".

"Jag tror inte mina föräldrar gillade mig, de la en livs levande teddybjörn i min spjälsäng".

"Om bara Gud skulle kunna ge mig ett tecken, som en stor insättning, i mitt namn, på ett schweiziskt bankkonto".

"Livet är fullt utav misär, ensamhet och lidande - och det tar slut alldeles för fort".

"Pengar är bättre än fattigdom - om inte annat rent ekonomiskt".

"Det enda jag ångrar i livet är att jag inte är någon annan".

"En tanke: Varför dödar människan?, jo för mat. Men inte bara för mat - med jämna mellanrum också för dryck".

"När vi spelade softboll tog jag andra basen, fick skuldkänslor och gick tillbaks".

"Mitt kärleksliv suger. Senast jag var inne i en kvinna var när jag besökte Frihetsgudinnan".

"Det huvudsakliga problemet med döden är rädslan för att det inte finns ett liv efter - särskilt för dem som brytt sig om att raka sig".

"Jag kastades ut från college för att ha fuskat på metafysik-tentamen. Jag kikade in i själen på en annan kille".

"Enda gången jag och min fru att simultan orgasm var när domaren undertecknade skilsmässopapprena".

"94,5% av all statistik är påhittad"

"Sex mellan två människor är en väldigt vacker sak, mellan fem är det fantastiskt".

"Jag vet inte frågan, men sex är definitivt svaret".

"Evigheten är en väldigt lång tid, särskilt mot slutet".

och så min nya favorit.

"Jag förstod inte att han var död...jag trodde han var britt".

Mycket nöje!

2008-05-21 @ 19:40:00
Postat av: Adam

Haha, han slutar aldrig att leverera guldcitat den mannen! Din nya favorit glömde jag faktiskt ta med, men jag skrattade högt när jag läste det. En topp 5 helt klart :)

Nöjet var mycket!

2008-05-21 @ 21:21:00
URL: http://filosofadam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0