Räkmackan Zachrisson

Enbart pga mitt inlägg om Bo "Bosse" Hansson så fastnade jag i sportgrodeträsket - ett träskt det är väldigt angenämt att tillbringa sin tid i visserligen - och nu har det blivit dags att damma av några härliga ordstäv från en annan legend - Göran Zachrisson!
Göran Zachrisson kan beskrivas med ordet flum och periferisk. Göran Zachrisson är mannen med den oberäkneliga tungan som alltid levererar godbitar. Göran Zachrisson är nog den enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig se på golf.

"Det är här man har räknat ut att Buffalo Bill satt och fiskade på kvällen"
"Det är ovanligt att golfspelare kommer ifrån London. Där finns ju så mycket annat att göra som t.ex. äta hamburgare"
"Där går han med den där glassen han velat ha hela dagen. Nej, det var en macka!"
"Flaggan ser vit ut... det är den faktiskt"
"Gräset kan bli stressat och då kan det dö"
"Han svingar som en sockerbit i en telefonkiosk"
"Han sökte en oönskad vattenkontakt. Vilket framgår av denna repris."
"Nu står han där och ser ut som en bläckfisk som nyss fallit ner från ett träd."
"Och här ser vi Billy Mayfair, mannen med det gammalmodiga signalementet"
"Vad är det de har där? En trasig pool? Ska de flyga iväg med den?"
"Hunden där kan heta Bob, eller Montgomerie. Jag tror att den heter Bob. Den vill nog helst springa på stranden."
"Här står höjdarna och pratar utanför klubbhuset. Men... är det inte en såsfläck på slipsen?"
"Seve står och väntar... flaggan är där... greenen är där... publiken är där... vad väntar han på?"
"Det är förmodligen fler svenskar som bor i Minnesota än i hela Sverige."
"Det var en gång en kille i Schweiz som tog i så mycket när han slog att han svimmade... eller hur var det nu igen. Är det kanske bara jag som suttit och tänkt detta, eller drömt?"
"Det är jobbigt för de här Nya Zeeländarna. Det är ju på andra sidan jorden. Jag försöker räkna ut hur stor tidsskillnaden är. Det måste vara 20 timmar."

Och till sist hans enorma klassiker:
"Scandinavian Masters spelas i år på Forsgården, vilken fantastisk bana och framförallt, vilka räkmackor!"

image4Göran Zachrisson


Kommentarer
Postat av: Jona

Detta är såå roligt. Han bräcker ju Bosse i egenskap av absurda kommentarer men han är inte lika nostalgisk ännu.

Räkmackan är helt klart den odödliga klassiker. Det ligger så mycket djup i den meningen. Förmågan att bortom allt ståhej kring sporten och prestationer m.m. så kan man njuta av det lilla.

Jag hoppas vi alla har vår egen räkmacka som vi ser framför allt annat.

2008-05-07 @ 17:27:38
Postat av: Adam

Mm, det gäller att hitta sin egen räkmacka som sagt.

Hittade på en nätbokhandel en bok av Göran Zachrisson. Det hette nåt med 20 golfberättelser. Det är nästa värt att slänga iväg en beställning.

2008-05-07 @ 22:58:49
URL: http://filosofadam.blogg.se
Postat av: Jona

Kan vara värt det. Köpte själv en bok av David Batra i förrgår som handlade om lappar folk satt upp, arga tvättstugelappar m.m.

Småkul underhållning, läste ut den första kvällen.
Kanske kan komma ihåg att ta med den ner i helgen.

2008-05-08 @ 12:58:29
Postat av: Sara

såg precis att du hade länkat till mig :) tack! saknar dej iblans storebror, det var ett tag sen

2008-05-09 @ 01:56:55
URL: http://buckler.blogg.se
Postat av: Adam

Hej Sara. Jag saknar min lillasyrra också. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför många veckor innan jag kommer till Norrköping/Kolmården igen :)

2008-05-09 @ 08:49:00
URL: http://filosofadam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0