En fråga om ord

I begynnelsen var ordet...

Alltings mening börjar med språket. Utan språket så tappas ting, människor, upplevelser och minnen på sitt innehåll. På sina definitioner. När vi sätter ord på något så börjar detta att betyda något för oss. Det är inte en slump att Gud skapade genom sitt ord.
Världens skapelse, historia, börjar med ordet. Och är det inte så för oss människor också, vår livshistoria börjar med språket. Innan vi lär oss att tala och sätta ord på saker och ting så minns vi inget, utan minnet av vår livshistoria tar sin början i och med orden. Orden ger oss meningen med själva historien.

Lyssnade på en predikan som berörde detta ämne lite grann och den var ytterst intressant. Det är spännande att minnas sitt liv, men det är också spännande att försöka minnas sina minnen. För att förklara:

De flesta av våra minnen handlar om specifika tillfällen och upplevelser. T.ex så minns jag min student. Men, jag har också fler minnen, som t.ex minnet jag har av att ligga och läsa Tolkien som tonåring. Men, och detta är intressant - jag minns inte när jag lärde mig att läsa. Jag minns bara att jag kan det. Jag kan inte placera det i tid och rum, utan jag kan bara konstatera att jag någon gång under livet lärt mig detta.

De flesta minnena härleder ifrån våra erfarenheter, men en hel del minnen (typ läsandet) kommer utifrån kunskap som vi förvärvar under livets gång. Och båda delarna behövs för att livshistorian ska få sin mening.
Kunskapen sätter ord på det vi upplevt. Orden klär erfarenheten. Utan orden, utan kunskapen så står vi där med ett liv av enbart händelser som staplats på varann. Men först när orden definierar så blir händelserna till erfarenheter som relaterar till en livshistoria.

Därför är orden så otroligt viktiga i våra liv. Det är nämligen orden som utgör essensen av livet. På samma vis är evangelium en fråga om att Ordet (Jesus) blev kött. Ordet blev vår väg för att få våra liv omdefinierade. Vår sargade livshistoria av misslyckanden och elände får i ljuset av evangeliet en helt ny innebörd, därför att ett nytt ord blir sigill över livet. En ny kunskap sätter ord på en ny erfarenhet som relaterar till en ny livshistoria, en livhistoria som är början på något nytt...

...I begynnelsen var ordet


Kommentarer
Postat av: sara

Pratade men karin om boken för nån dag sedan och tänkte faktist att jag skulle fråga dig vad du tyckte om första filmen, för jag antar att du fortfarande är lika galen i att springa på bio och sätta betyg.

2009-04-26 @ 03:02:50
URL: http://buckler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0