Med nosen i en valsedel

Snart är det dags att pallra sig till vallokalen för att bidra med sin del av demokratin. Skönt att ha något regelbundet att göra var fjärde år. Det är nyttigt med rutiner.

Men jag vet faktiskt inte vad jag ska rösta på. Vet däremot vilka jag inte ska rösta på.

Jag beundrar politiker. Inte nödvändigtvis för allt de tycker, tänker, säger och genomför. Utan för att de vill vara politiker. Känslan är att en politiker oundvikligen alltid kommer att ha någon efter sig som påstår att just den politikern för en dålig politik. Det måste kännas otacksamt.

Jag tror att oavsett hur det går i valet så förändrar det inte mitt sätt att leva. Utgången kan förändra vissa förutsättningar, men jag är och blir densamme. Ibland tycker jag det verkar som om vi skyller på politikerna om livet inte går som det är tänkt. Lite som att dom är skyldiga till "att fixa" allting. Jag tror att vi som folk behöver lyfta ögonen lite granna.

Det Sverige behöver är inte (och förstå mig rätt) en ny regering som sätter upp nya gränser och bildar nya avtal. Den valsen har vi ju kört förut. Det Sverige behöver är ett folk som kan börja utveckla en känsla av karaktär - och moral. Om inte, är politikers insatser i mycket lönlösa.

Vad spelar det för roll om vårt land har det bästa välfärdssystemet, men ändå saknar ett folk som kan se längre än sin egen välfärd?
Vad spelar det för roll om Sverige har de lägsta skatterna, om folket ändå jobbar svart för att försöka tjäna in lite extra pengar?
Vad spelar det för roll om vi har de bästa lagarna, om vi ändå försöker hitta luckor att snirkla oss igenom?

Så för min del kvittar det lite vem som hamnar på statsministerposten, eller vem som får mest kryss på valsedeln. Därför att det är inte där jag ser att striden avgörs, utan den avgörs varje dag när jag mitt i vardagen får arbeta på en karaktär som bär igenom både motgångar och framgångar.

Karaktär är så mycket viktigare än rätt åsikt (eller rätt färg), därför att det är den som avgör vem man kan lita på - och i slutändan anförtro sig bitar av sitt liv.

Kommentarer
Postat av: Jona

Sverige har ju typ bland de högsta skatterna!!

2010-09-14 @ 10:33:31
Postat av: Adam

Det var rent hypotetiska scenarion jag beskrev, men jag var inte så tydlig med det.



Vad skulle det hjälpa OM Sverige hade de lägsta skatterna...

2010-09-14 @ 16:46:39
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: samira

Har bara svårt tycka att politiker är trovärdiga. Viss det är svårt att skapa drastiska ändringar men man ser ju knappast positiva förändringar=)

2010-09-15 @ 00:15:41
URL: http://samspassion.blogspot.com
Postat av: Adam

Det svåra med trovärdighet är att man måste komma nära människor för att verkligen kunna lita på dom. Och man kommer ju inte så nära politiker.



Därför måste politiker kanske vara extra noga med att skapa trovärdighet. Och vi som folk måste ge dom chansen.



De positiva förändringarna får man försöka skapa själv med de små medel man har!

2010-09-15 @ 18:21:09
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Jona

Jo, jag förstod din poäng. Ville bara ordklyva.

2010-09-16 @ 09:22:30
Postat av: Mats

Intressanta tankar. Jag minns en tid då själv tyckte att allt var Göran Perssons "fel". Då känns det tacksamt att veta att du har utvecklats.

2010-09-18 @ 08:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0