Fira jul med Chuck Norris - Lucka 6

 "Death once had a near-Chuck Norris experience"

Har precis läst ut boken Science & Religion - a new introduction som berör, precis som titeln antyder, relationen mellan vetenskap och religion. Jag tycker den relationen är intressant.

Samhället tror jag generellt sätt särskiljer dessa båda ämnesområdena som varandras motsatser. Lite slarvigt skulle man nog kunna säga att vetenskap ses som "läran om hur saker och ting är" och religion är "läran om hur folk tror saker och ting är".
Många gånger kommer vetenskap och religion att handla om att vara antingen eller. Vilket jag tycker är synd, därför egentligen skulle man kunna se de båda som redskap för att nå samma mål - kunskap och insikt om hur världen är funtad. (Egentligen kanske teologi snarare än religion är det korrekta att använda)

Boken var intressant då den gav en övergripande bild av vetenskapens och religionens relationshistoria och hur den ser ut idag. Framförallt blir det tydligt att det finns många broar mellan vetenskap och religion, och det "krig" som finns inom området är ett krig som förs av de fåtal extremister från de respektive sidorna.

För egen del tror jag att det finns mycket kvar för mig att förstå och sätta mig in i när det kommer till vetenskap och hur religion samverkar med det vetenskapliga.

Mer om det i framtida inlägg!


Dagens animerade kortfilm



Dagens visdomsord
"Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society." - Mark Twain

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0