Vilken Jesus ska man tro på?



Den första av de senaste inköpta böckerna är nu läst. Jag valde att ta mig an Lee Strobels, Vilken Jesus ska man tro på?, och detta är min recension:
Lee Strobel är, skulle jag säga, en populär-författare då hans böcker är lättlästa och smidigt strukturerade för läsaren. Därav är också Strobel en av de få författare inom "genren" som får sina böcker översatta på svenska. Strobel var en gång i tiden ateist men valde att vid sin frus omvändelse till kristen tro, börja undersöka kristendomen sanningsanspråk. Han blev då själv kristen.
Denna bok skulle kunna ses som en fortsättning på hans tidigare bok, Fallet Jesus. Det är i och med flertalet nyaktuella frågeställningar kring Jesus som Strobel valt att skriva denna bok. Boken är uppbyggd av sex kapitel, som alla är intervjuer med olika forskare inom det ämne som kapitlet tar upp. Jag får helt enkelt ge en liten kommentar till varje kapitel i boken.

Det första tar upp frågor kring Jesus historiska identitet. På senare tid har det blivit aktuellt med andra källor än Bibeln som berättar om Jesus, och utifrån dessa källor får man en helt annan bild av Jesus än den klassiska kristna bilden. Kritikerna menar att dessa källor är minst lika trovärdiga, och att kyrkan har försökt dölja dess fakta om Jesus. Om något sådant skulle vara sant så kan vi ju lista ut konsekvenserna - den kristna tron skulle vara byggd på vinklade budskap.
Personligen tycker jag detta kapitel berör intressant frågor, och en hel del svåra. När böcker och media hävdar att det finns fler evangelier som blivit "utröstade" osv. så är det inte självklart att man vet vad man ska svara.  Boken tar främst upp Tomasevangliet, Petrusevangliet, Marias evangelium, Det hemliga Markusevangeliet, Judas evangelium och Jesusskrifterna. Craig A. Evans, som är Strobels intervjuoffer, lyckas på ett tydligt sätt visa att dessa, och andra källor, inte är trovärdiga när det gäller bilden av Jesus. Samtidigt styrker han bevisen för att Bibelns fyra evangelier faktiskt är trovärdiga, och med stark tilltro berättar de om den verklige Jesus.

Det andra kapitel rör frågan om hur Nya Testamentet har förts vidare genom generationerna, och kritiker menar att på vägens gång har manuskripten förändrats - alltför att få fram den bild av Jesus som idag är den kristna trons grund.
Ett intressant kapitel som kastar en hel del ljus över antika skrifter och hur de kopierades och fördes vidare. Framförallt lyckas kapitlet visa att vi kan med stor sannolikhet veta att det vi idag läser i nya testamentet, också är vad som skrevs av dess författare - och inte ändringar och tillägg på vägen.

Tredje kapitlet behandlar Jesus uppståndelse. Har uppståndelsen verkligen ägt rum? Michael Licona heter intervjuoffret denna gång, och han presenterar en bra bevisföring. Genom att ge oss 5 historiska faktum menar Licona att den bästa förklaringen på vad som hände är att Jesus, trots all vår skepcis till under, verkligen uppstod från de döda. Efter dessa 5, för övrigt övertygande faktum, går Licona djupare och analyserar flertalet av de kritiska ståndpunkter som finns inom området.

Det fjärde kapitlet tar upp de ifrågasättningar som hävdar att det mesta kring Jesus är hämtat från andra religioner och kulter som fanns innan kristendomen. T.ex hävdas det att Jesuskaraktären finns även i Mithraskulten och att den kristna tron är en imitation eller till mycket en likhet med flertalet andra kulter/religioner. Edwin Yamauchi, som bland annat är författare till 88 stycken essäer om mithraism, gnosticism och andra ämnen, är den som besvarar Strobels kritiska frågor. Detta kapitel var extra intressant för mig, i och med att jag helt nyligen fick bemöta dessa typer av frågor och fick se en dokumentären Zeitgeist som hävdar den nämnda kritikens ståndpunkter.
På ett tydligt sätt visas det att det mesta av kritiken bygger på bluff eller felaktiga slutsatser. Det hela rör sig snarare om att nyare förgreningar inom olika kulter har hämtat/imiterat ifrån den kristna tron.

Femte kapitlet tar upp frågan om Jesus verkligen uppfyllde de messianska profetiorna. Slutsatsen i kapitlet är tydlig: det finns ingen annan som skulle kunna ha uppfyllt profetiorna, eller som skulle kunna, förutom just Jesus.

Det sista och sjätte kapitlet berör frågor om relativism och sanning, där vi idag ser att Jesus kan vara helt olika beroende på vem man frågar. Paul Copan summerar: "vad vi än tror om Jesus, så påverkar det inte vem han är".

Vad ska jag säga om boken?
Boken lyckas med att förmedla svar på en hel del krångliga frågor på ett enkelt och lärorikt vis. Och jag tycker att det är en given bok att läsa om man vill ha en övergripande titt kring dessa frågor och områden. Strobel lyckas med att ge ett brett synfält på olika forskare, kristna som icke-kristna. Däremot skulle jag tycka att han borde intervjua några av de icke-kristna lite mer på djupet, i denna bok dyker de endast upp som tillfälliga citat - som fungerar som utgångspunkt i bokens intervjuer. Sen tycker jag alltid att det är lite svårt att ta till sig historiska svar, jag har nämligen ingen möjlighet att kolla upp trovärdigheten. Det handlar till sist om att försöka få flera perspektiv på samma frågor och väga sannolikheter och få tilltro till forskares slutsatser.

Nästa bok för läsning blir Elaine Pagels, De gnostiska evangelierna. En bok, vars författare, jag vet inte drar de slutsatser som de ovannämda forskare gör. Blir intressant...

Kommentarer
Postat av: Jacob

Tack så mycket Adam för en metodisk recension och sammanfattning. Du har defenitivt lyckats tända en intressets låga för mig att plocka upp denna bok vid något tillfälle. Keep ´em coming!

2008-10-08 @ 00:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0