Nordkap09, Dag 3

Jag har av de senaste dagarna varit på sjön, och uppstartsvecka för den nya terminen. Därav har jag inte kunnat fullfölja min Nordkap följetång. Ursäkta avbrotten, här kommer fortsättningen.

DAG 3 18/8 - Tisdag

7:23 Karesuando
Dags igen. Det var kallt i natt, men skönt på morgonen med solen som lyste in över tältet. Fick bo gratis på en camping. Ägaren tyckte synd om mig och att jag legat och frusit i tältet, han hade glömt ställa ut skylten som erbjöd sent komna nattgäster att använda stugan med nyckeln i dörren.
Jag tackade och bockade, och körde vidare.

8:12 Muotkajärvi
Stannade till för en liten kissepaus och en stund njutning i morgonsolen. Måste läsa lite om friidrotts-VM också.

8:45 Enontekis
Stopp för kartläsning. Charmig liten ort utmed sjön. Ska kolla in deras kyrka lite.

9:27 Aidejavri
Har precis passerat gränsen och är nu i Norge. Ska tillaga lite frukost utmed vägen i mitt behändiga stormkök. Ravioli i köttsås blir det.

11:01 Mazé
Nu närmar jag mig den norska kusten, måste först bara få sträcka på benen lite. Grymt bra vägar här uppe i norr. Kautokeino var vackert och Mazé är en liten idyll.

12:17 Alta
Kaffe o bensin. OCH sista sträckan till Nordkap.

13:12 Aisaroaivi
Vidder, vidder och åter vidder. Jag färdas nu genom ett kargt, nästan trädfritt, landskap. Då och då åker man förbi stugor och en och annan permanent bostad. Magnifikt, och något man själv måste bevittna för att riktigt förstå.

13:54 Olderfjord
Otroligt läge. Ska försöka ta en bild.

15:52 Honningsvåg
Framme i Honningsvåg och Nordvägen, de två sista större orterna innan Nordkap. Möts av regn och mörka skyar men det spricker upp under det att jag sakta kör fram genom Honningsvåg. Dags för den sista etappen.

16:26 NORDKAP!!
Framme... till sist :D
ca 220 mil är avverkade och det är helt klart värt tiden och resan. Jag ska försöka att inte blåsa iväg, det är enorma vindar här. Hoppas att några av mina kort kan förmedla platsen.

17:34 Nordkap
Jag är på väg att lämna platsen som varit mitt mål under hela resan. Det har varit en upplevelse att komma hit. Kanske en upplevelse som varit intressantare om jag delat den med någon. Eller kanske inte intressantare... enbart mer annorlunda?

21:45 Alta
Tillbaka i Alta igen, och efter lite snurrande fram och tillbaka efter boende har jag nu tagit in på ett hotell. Det är semester, och jag unnar mig detta. Priset är inte prisvärt för fem öre, men som sagt, det är semester.
Äter just för tillfället mitt livs hamburgare, och smakar det så kostar det. 98 norska kronor för att vara exakt.
Efter detta ska jag ta en varm dusch och sen sover jag gott...

Dagssummering:
Höjdpunkten denna dag var självklart att få komma fram till Nordkap. Platsen är inte i sig speciellt häpnandsväckande, men det är plats som i sig är speciell. Därför bör man besöka den. Det finns en känsla av storslagenhet när man blickar ut över ishavet och vet att allt fastland befinner sig bakom mig. Och även om resan kan tyckas var väldigt långt för enbart en nordlig punkt, så är just resan längd det som gör att platsen blir lite helig. Det man når med möda är ofta det man värderar lite högre än det man når genom en klackspark. Nordkap blir inte bara en plats man kommer till, det blir ett hem man når fram till. Distans är ett ord som från början skrämmer, men som vid sitt slut förändras och blir till närhet. Då är det svårt att istället lämna. Vandring mot Gud är likadan, tror jag. Distansen kommer en dag att förvandlas till en närhet, och målet till ett hem. Min tro är att det blir ett hem jag inte kommer att lämna igen.


Kommentarer
Postat av: Tessa

Tänk att du verkligen varit där i nordkap. hmm..

2009-08-29 @ 00:52:48
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0