Nordkap09, Dag 4

Dag 4, 19/8 Onsdag

8:00 Alta
Sovit som en stock.
Hotellfrukost är underbart.
Igår kväll tänkte jag lite på hur man såg på livet när man var tonåring, och att enbart tanken på att en dag sitta ensam uppe i nordnorge och färdas så många mil, inte fanns på kartan. Allra mindre att checka in på ett hotell. Någonstans under tiden måste jag ha blivit vuxen. Det är lite konstigt att blicka bakåt och försöka förstå vad som fört mig dit jag är nu.
Min diktafon verkar ha gått sönder också.
Och nånting skrapar metallisk i vänstra hjulhuset när jag styr med bilen. Säkert en sten i bromsoket.
Och jag råkade köpa märkpennor istället för vanliga.
Sen körde jag på en gågata igår också. Den svenska reg.plåten får ursäkta min vilsenhet och mitt beteende.
Så nu håller mitt bacon på att kallna. Äggen är slut. Det var väl norrbaggarna innan mig i kön som gluffsat i sig dom!

9:00 Alta
Tankat full tank och nu bär det av utmed den norska kusten och tillbaka i riktning mot Sverige och ett litet stopp vid treriksröset.

13:10 Skibotn
Har precis lämnat Skibotn och E6:an, nu är det raka vägen neråt mot treriksröset som gäller. Vägarna bland fjordarna tar längre tid än vanliga vägar. Men det är också vacker utsikt för jämnan. Plockade upp resans andra liftare i Alta och lämnade av honom i Skibotn. Han var på väg till Narvik. Sebastian ifrån Ungern.

14:04 Kilpisjärvi
Dags att påbörja vandringen till treriksröset. Ska bara invänta ett litet regnväder först. Jag borde kanske ha inhandlat regnkläder?

17:12 Treriksröset
Når den ståtliga stenen till sist, efter en vandring på 11km uppför, utmed och nerför de enorma fjällmassiven. Överallt möter jag renflockar som både förtjusar och skrämmer mig. Renar sägs ju vara livrädda för människor, men vem vet, kanske just jag möter den där enda renen som ska visa sig på styva linan?
Några fåtal andra vandrare delar strapatsen med mig. Äter min lunch vid röset, chili con carne med nudlar.
Det visar sig att jag glömt pennan i bilen, och detta skriver jag i efterhand när jag kommit tillbaka.

20:09 Kilpisjärvi
Tillbaka efter ytterligare 11km vandring. Tungt. Men behaglig. Spelar in min egen tolknin av Sound of Music på mobilen under vandringen. Trött och seg, nu ska jag till Karesuando.

20:34 Muotkatakka
Vilken utsikt, vilken solnedgång.

21:46 Karesuando
Tillbaks igen. Testar en annan camping denna gång.

Dagssummering:
Alltid trevligt med liftare, även om de innebär att man inte riktigt kopplar av på samma sätt, man måste ju försöka vara lite social också :)
Dagens höjdpunkt var helt klart treriksröset som erbjöd en enorm vandring som var otroligt vacker och mäktig. Det är en speciell känsla att inse att man är helt själv på fjället och ser bara vidder av skog och kanske någon enstaka trästuga i fjärran. Jag skulle utan tvekan kunna vandra sträckan igen.
Nästa gång jag åker uppåt ska jag åka omkring mer i Norge och Lofoten, vägarna är upplevelser. Men denna gång fanns inte tiden till det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0