Nordkap09, Dag 5

Dag 5, 20/8 Torsdag

7:53 Karesuando
Trots under 0 grader i tältet så har jag sovit gott i natt. Mitt inköp av sovsäck på second hand för 40 kronor var ett kap. Ännu en gång verkar alarmet på telefonen krångla, eller så stänger jag av det i sömnen. Klockan är strax åtta och snart är det dags att bege mig ut på vägarna igen.
Två vänliga kvinnor blir glada av att se mig vid liv, de tyckte synd om mig när jag kom kvällen innan med mitt tält. De kollar så att jag har allt på resan och vi utbyter lite resminnen. De är på väg till treriksröset, stället som jag kommer ifrån.

9:44 Vittangi
Stannar till för att titta på en älgpark. Har jag sett renar hela resan borde jag väl också försöka kasta ett öga på en älg eller två.

10:59 Vittangi
Jag dröjde kvar ett tag i älgparken. Mannen som drev den var trevlig och jag äger lite av min fars symptom att kunna stå och prata om ett ämne som om man vore expert på det - i detta fall om älgarnas spännande liv.
Häftigt att stå sida vid sida med stora älgar iaf.

12:19 Gällivare
Dags för mat :)

13:26 Dundret
Mätt (sisådär) och belåten. Det var mycket folk på matställena i Gällivare så jag hamnade till sist på restaurang "Den glada kocken" i Dundret. God mat, men inte mättande - det är oftast en brist som finrestauranger har.
Vägen väntar.

17:55 Storuman
Tagit och avverkat rejält med asfalt. Porjus, Jokkmokk, Arvidsjaur och Sorsele har passerats utan några längre stopp. Det regnar och detta är resans absolut tråkigaste dag att ligga på vägen. Är trött och hungrig igen, det blir en kebabpizza i Storuman, och lite tid att skriva.

18:36 Storuman
Avresa igen. Dagens slutmål är Strömsund.

19:26 Vilhelmina
Bensinpåfyllning. Solen har brutit sig fram. Återigen är det trevligt att ligga på vägen.

21:03 Strömsund
Tältet uppe. Damerna i Karesuando rekommenderade campingen, och det verkar som om deras rekommendationer var byggd på goda grunder. Nu ska det bli skönt att sova.

Dagssummering:
Resan långsammaste resdag. Mycket beroende på regnet. Inlandsvägen i Sverige är på många sätt kanonbra, men samtidigt väldigt långdragen. Finns inte mkt att se mellan de större orterna, och skogen blir lätt enformig. Fördelen är den lätta trafiken. Mellan Karesuando och Strömsund behövde jag kanske göra max 10 omkörningar - på en europaväg!
Kvällen blev väldigt fin denna dag. Och man märker att man närmar sig sydligare breddgrader när tältet plötsligt är varmt istället för kallt. Fördelen att bo söderut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0