Med fjäll för ögonen

Hemma ifrån fjällen, och tillbaka till bloggen. Det har varit en härligt vintrig vecka. Det var vederkvickande för mig att pulsa i meterdjup snö. Ett nöje som man inte kan räkna med längre när man bor på de södra breddgraderna av Sverige.

Det är alltid spännande att se hur olika människor formar fram en viss gruppdynamik. Det är också otroligt spännande att känna igen sig själv i tonåringar. Nu som 26-åring börjar jag förstå varför vuxna hade vissa dilemman med mig när tonårstiden begav sig. Men det är både med en viss charm och ett visst obehag som jag iakttar ungdomarna.

Sen har jag återigen förstått hur komplicerat det sociala umgänget är. De sociala reglerna är egentligen bara ivägen och gör att man måste anpassa sig - istället för att fritt få vara sig själv. Jag trivs i sociala sammanhang, men jag dras emot den ensamma vandrarens stigar hela tiden. Kanske är det därför jag trivs mer på kalfjällets vita vidder än i liftköns myller?

Människor är underbara. Många gånger alltför underbara. Så underbara att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med dom. Eller göra med mig själv heller för den delen. Mänskligheten behöver varandra för att överleva, men kräver samtidigt att vi ska vara som alla andra. Men vi behöver alla vara oss själva, så att även mänskligheten får vara sig själv.

Hur som helst kommer jag inte att tveka att åka på en liknande resa igen - för det är alltid bra att bli utmanad både socialt och i tankevärlden. Och det är därför jag älskar människor, för varje individ utmanar mig - och gör mig i det mer mänsklig än tidigare. Endast i mötet uppstår kärleken och insikten, tyvärr också smärtan. Men med allt följer en börda att bära, det gäller att lära sig vilka bördor som är värda att bli burna.

Men nu är jag hemma igen. Och det känns skönt. Man får inte vara borta ifrån ett hem alltför länge. Jag tar av mig pälsmössan och bockar och tackar alla som var med i Trysil 09 för en trevlig resa - och på återseende vid "the reunion"!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0