Simply Christian

 
Simply Christian - Why Christianity Makes Sense 
N.T. Wright

Läste ut denna bok för några veckor sedan. Jag fångades av bokens inbjudande layout, som försiktigt åberopar en stunds kaffedrickande i gungstolen - vilken tur att jag äger både kaffe och gungstol! Men den fångade även mitt intresse för att den är skriven av en britt och att boken jämförts med C.S. Lewis klassiker, Kan man vara kristen?, också det en brittisk författare.

Författaren försöker i denna bok påvisa Guds existens genom att peka på att det finns ett eko av en röst i denna vår värld, och vi ser det genom vårt rop efter rättvisa, törsten efter andlighet, behovet av gemenskap och det vackra i världen. Wright menar att inom alla dessa områden upptäcker vi en brist och ett sökande, som att vi letar oss fram till en källa till allting - och den källan menar Wright är Gud - och den Gud som uppenbarat sig själ i Jesus Kristus.

Efter att ha vikt ut spelplanen ägnar Wright sin tid åt att förklara Kristus i ljuset av den judiska historien om messias, och därefter avslutar han med att spegla kristendomen i ljuset av Kristus.

"The difficulty is that speaking of God in anything like the Christian sense is like staring into the sun. It's dazzling. It's easier, actually, to look away from the sun itself and to enjoy the fact that, once it's well and truly risen, you can see everything else clearly."

Detta tycker jag belyser (!) vad det handlar om att försöka förklara Gud. Gud själv går inte att beskåda, utan att vända bort blicken - det handlar om att låta sig beskåda världen och se Gud genom allting annat.
Denna bok var för mig ytterliga ett vedträ på elden för mitt intresse i att försöka finna perspektiv och nyanser av min kristna tro. Boken stärkte helt klart min tro, och den gav mig mer längtan efter att komma igång mer med mitt egna skrivande.

För dig som ställer frågor om kristen tro så rekommenderar jag boken, men den kan uppfattas som lite luddig på sina håll och en aningens repeterande. Men Wright är en författare jag nog ska försöka hitta lite fler böcker med, och hoppas att någon av hans böcker snart ska översättas till svenska.

Ett bra citat från boken som får avsluta denna korta recension:

"Faith can't be forced, but unfaith can be challenged."




Kommentarer
Postat av: Jonas

Vilket sammanträffande att du recenserar just den här boken! Jag lånade den på rekommendation av skolans bibliotekarie innan jul och håller på att läsa den just nu.

Och ja, jag håller med i det du säger om den. Har haft lite svårt att komma in i den bara bl.a. på grund av det du kritiserade den för (repetitiv och luddig) även om det kanske behövs för en sån typ av bok, och min bristande koncentration när det gäller böcker. Men det är definitivt en intressant bok och en intressant författare och jag tänker definitivt läsa klart den.

Måste skaffa en gungstol också, där ligger mycket avundsjuka!

Ha det bra!

2009-01-07 @ 17:14:56
Postat av: Anders Zandelin

Kan det vra så att du är ägare av ett exemplar av denna bok? I så fall lånar jag den gärna av dig så kan vi jämföra intryck när jag läst den. Kan man vara kristen? är nämligen en bok som jag uppskattar mycket och C.S Lewis författarskap är i stort i min smak,

2009-01-08 @ 11:20:45
URL: http://zandand.spaces.live.com/
Postat av: Adam

Ja Anders, jag äger ett exemplar av denna bok som du gärna får läsa. Sen tycker jag personligen inte att Wright kan jämföras med Lewis i ngn större utsträckning, däremot kan boken på sina håll vara lite lewisistisk (om man nu kan säga så?).

Men läsa bör man, annars dör man!

2009-01-08 @ 14:18:02
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Anders Zandelin

Nja, kanske svårt att slå Lewis på fingrarna, men om wright ens är i närheten så är boken läsvärd!

2009-01-08 @ 17:56:58
URL: http://zandand.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0