Varför Gud inte skriver post-it lappar

Om Gud existerar borde han väl märkas?

"Det handlar om att tro, inte om att se", brukar vara det givna svaret på frågan. Ett svar som man inte behöver vara ett filosofiskt snille för att förstå att det inte är ett vidare bra svar på frågan. Om det ens är ett svar överhuvudtaget.

Jag har inga problem med den teoretiska biten när det kommer till att Gud inte märks. Gud gömmer sig. Han har säkert goda skäl till att göra så. Men jag tycker att jag har lika goda skäl till att han borde visa sig lite granna. Det tycks bli mycket enklare då.

Men kanske tron går förlorad då?

Jag lär mig leva med en ständig önskan att se och förstå mer, och en ständig känsla av att jag skulle se och förstå mer om jag inte önskade mig det så mycket. Den kristna trons paradoxer är alltid lika härliga att bita i.

Jag skulle vilja att Gud ibland fungerade lite mer som min mamma, eller annan väl vald familjemedlem. Det är inte alltid man hinner ses och mötas, men då skriver man alltid en liten post-it lapp och sätter på kylskåpet eller lägger på köksbordet. Varför gör inte Gud så ibland?

Jag tror inte Gud har något emot post-it lappar. Men det kanske är så att han vet att jag skulle läsa, och istället för att ta till mig det som Guds egna ord skulle jag dra igång en evighetslång undersökning om jag kan lita på att det verkligen är Guds ord.

Gud kanske inte tycker det är värt att ge mig det besväret. Det kanske väger lätt gentemot besväret det är för mig att lära mig tro, trots avsaknaden av gula post-it lappar.

Sen kan det vara så att Gud har så mycket att säga att mitt kylskåp inte räcker till. Eller att post-it lapparna inte räcker till. Det kan mycket väl vara så.

Jag får snällt fortsätta försöka att tro, inte hoppas att se. Men jag tycker fortfarande att det är ett värdelöst svar på frågan!

Kommentarer
Postat av: A & J

Hej Adam,



tack för din fina kommentar.



Jag tror att Gud ständigt arbetar i det fördolda, utan att vi ser det. Jag tror även att han arbetar genom oss och genom andra människor.

2011-01-27 @ 00:50:57
URL: http://kristendom.blogg.se/
Postat av: Bea

på tal om post it lappar! :D



http://www.youtube.com/watch?v=TsKghhQ41FM



<3

2011-01-28 @ 08:30:01
Postat av: B & J

Jag håller verkligen med dig, det är verkligen svårt att tro vissa gånger.



Det är intressant att tänka på universum, gud och meningen med livet.

Det finns ca 600 miljarder solsystem i vår galax. Mulitiplicera det med 200 miljarder gånger eftersom det är antalet galaxer som i vart fall existerar i universum.



Detta tal kan du sedan gångra med 5, det är väl en ganska rättvis och hyfsad gissning på hur många planeter varje sol har.



Då är vi upp i ... oj... min miniräknar räckte inte till :)

Okej, väldigt många planeter och då är vi endå ganska generösa med siffrorna här.



Okej... men det finns i vart fall lika många stjärnor i universum som det finns sandkorn på alla stränder på jorden, försök att visualisera det ggr 5.



Det vi vet är att livet här på jorden är anpassat för att överleva under de förhållanden som finns på jorden.

Om Gud valt att placera oss på en annan planet hade han (tror jag) skapat oss annorlunda annars hade vi dött med en gång.



Vet vet hur länge en sol brinner, beroende på vilket typ av sol det är. Vår sol ska enligt vetenskap ha existerat i 5 miljarder år och kommer fortsätta existera i 5 miljarder år. (detta är naturligtvis bara en gissning eftersom ingen av oss levde för 5 miljarder år sedan och google sun inte existerade då.



Det är inte troligt att människan lever om 5 miljarder år men det föds fortfarande stjärnor som kommer leva i 10 miljarder år till.



Står det inte att Gud skapade oss till sin avbild?



Det vi alla kan vara eniga om är att om Gud skapat oss på en annan planet hade vi sett helt annorlunda ut för Gud verkar ju jobba på det sättet... utifrån bestämda lagar och regler... det är magi, eller mystistik som styr hur vi föds, lever åldras och dör. Inte heller varför vår planet roterar runt vår sol.



Men några gånger är det så svårt att tro att det är Gud som skapat oss till sin avbild och inte tvärt om... Är Gud anpassad för att leva på planeten jorden? Kan han leva på alla planeter? Kan vi det? (NEJ)



En annan tanke:



Det är ett känt faktum att universum expanderar.

Man måste va ganska korkad för att inte tro det.

Ta en titt upp motstjärnhimmeln, varje sekund blir du bombarderat av miljard tals bevis på detta. Ljus partiklar (protoner). Om du mäter ljuset så ser du att 99.9999% av alla partiklar i universum rör sig ifrån vårt solsystem. (kanske för att vårt solsystem är center i universum) Eller kanske för att universum expanderar och varje punkt i universum blir uppblåst ungefär som en ballong och således ökar alla avstånd i universum.



Att tro på Gud är svårt, att tänka sig Gud är omöjligt för vår hjärna för hans förmågor och egenskaper är utanför allt vad vi är vana till och anpassade till att förstå.



På samma sätt tycker jag att det kan va väldigt svårt att förstå hur Summan av all energi i universum är plus minus 0 och att en fluktuation i ett energifält kan ha skapat dig och mig.



Gud var säkert logisk för 3000 år sedan.

En teori skapad för att förklara det vi inte hade en formula eller bevis för att förklara.



I dag är han inte så logisk med alla bevis och matematik vi har.

Att tro något annat än att människan skapat Gud till sin avbild är som du skriver väldigt kämpigt.



MEN!

Jag tror jag har svaret på din fråga: Varför Gud inte skriver post it lappar!



Välj själv mellan mina och dina svar vad som är enklast att tro, mest logiskt och mest trovärdigt?



1: När folk skriver post it lapar till dig sätter du igång en livslång undersökning för att försöka försäkra dig om att det verkligen var den personen som utgav för att ha skrivit den som i själv verket skrev den?

2: Gud existerar inte och därför kan han inte skriva post it lappar?

3: Gud har inte råd att köpa post it lappar`

4: Han tänkte att han skulle göra det men sen ringde en kompis och bjöd över honom på Fifa 2010 och sen glömde han bort det.

5: Gud befinner sig just nu på en av de andra 70 000 000 000 000 planeterna (lågt räknat) och är upptagen med annat.



2011-02-13 @ 12:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0