GT

Har precis avslutat läsningen av boken "Is God a moral monster - Making sense of the Old Testament god" skriven av Paul Copan. Högst intressant läsning (och det slumpande så att bokens ämne blivit aktuellt genom diskussioner här på bloggen).

Jag tänker inte redogöra för de slutsatser som Copan kommer fram till, utan snarare bara ge en kort resumé över vad boken tar upp för något. Den som finner frågorna intressanta bör kolla upp boken, då den ger en hel del perspektiv i det hela.
Copan inleder med att måla upp ny-ateismens frågeställningar och slutledningar om Jehova, den kristna guden. Har man läst Dawkins "Illusionen om Gud" så vet man ungefär HUR ny-ateismen ser på Jehova.
Copan menar att problemet med Dawkins, Hitchens, Harris, Dennett och andra som förespråkar ny-ateismen inte på något sätt satt sig in i det dom kritiserar, för det är mestadels kritik de framför.
För egen del har mitt läsande av GT fått mig att förundras över hur DETTA skulle kunna vara den Gud av kärlek som kristna förespråkar (ja, som jag själv förespråkar). Denna bok erbjuder att lyfta på locket till en hel del svåra stycken i GT, och även om jag inte alltid hänger med eller håller med så är det intressant att se hur det som till en början kan verka vara helt uppåt vägarna galet - faktiskt har sina orsaker och inte nödvändigtvis behöver omkullkasta tron på en kärleksfull Gud.
Frågeställningar som tas upp är bl.a:
- Var kvinnor mindre värda bland judarna?
- Var slavar och kvinnor ägodelar man kunde göra vad som helst med?
- Varför skulle Abraham få budet att offra sin son Isak?
- Hur ska man förstå alla lagar om rent och orent?
- Beordrade Gud etnisk rensning när Israeliterna intog det förlovade landet?
- Tillför religion enbart ondska till världen?
Mycket mer tas upp. Jag rekommenderar att läsa boken och bilda sig sin egen uppfattning.
Det som jag personligen tyckte var allra mest intressant var de 3 kapitlena som berörde frågor om Kanaaniterna och de påstådda folkmord och slakt som Gud gav order om att göra.
Det var min korta resumé
Punkt

Kommentarer
Postat av: Is Adam A Moral Monster?

Lustigt att du nämner denna boken och jag måste ifrågasätta om du verkligen läst boken.



(på samma sätt som man måste ifrågasätta om du läst bibeln).

Men nu börjar jag inse att du faktiskt har läst bibeln!



Själv påbörjade jag läsning men jag tyckte sensmoralen var låg, förklaringarna tafatta och läsningen var ganska tråkig och inte speciellt objektiv.



Jag fick nog.



Är det inte sant Adam att en av sensmoralerna i den här boken är:

Det är ibland okej att offra oskyldiga människors liv för att uppnå något större! Ja / Nej ?



Boken vill inte bortförklara att gud dödar.

Boken vill förklara varför det är okej att gud dödar!!!.



Inte nog med att måste vara akademiker på GT vilket 99 % av jorders befolkning inte är, man måste också svälja en hel del och läsa mellan raderna och fortsatt så får sitter man inte där med alla svaren.



När du skrivit din recension av den här boken...

Då kan du räkna med en debat grabben!!!!



2011-07-29 @ 17:28:42
URL: http://www.yes.com
Postat av: Adam

Hej



Du måste ifrågasätta om jag läst boken?

Säger du så för att du anser mig dra helt fel slutsatser av boken, eller på vilken grund kan du påstå något sådant?



Du verkar själv påbörjat boken men sedan avslutat den.

Hur ska jag seriöst kunna ha en meningsutbyte med dig om en bok du inte ens bemödar dig läsa ut?



Nej tack, jag avstår gärna i så fall att recensera den. Jag är inte ute efter debatt.



2011-07-29 @ 17:51:46
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Lars Eriksson

Adam bearbetar oss.



Först ska vi ta ett litet steg i tro.

"Behandla varandra som du själv vill bli behandlad".



Det är perverst när man ser hur det leder till att Adam inte alls förkastar ondskan i GT.



"intressant att se hur det som till en början kan verka vara helt uppåt vägarna galet - faktiskt har sina orsaker och inte nödvändigtvis behöver omkullkasta tron på en kärleksfull Gud".



Det gör mig förtvivlad att varje gång jag logar in på flashback forum och ser alla idioter som kallar Anders Behring för en hjälte och ställer det han gjort i ljuset av vad som kan ske om han inte gjort det och beskylla ondskan i samhället på Islam när han just mördad x antal människor.



Det görs otaliga försök att med religion och politik, främst främlingsfientlighet framställa Anders Behring som en hjälte.



Det har sagts förut och det ska sägas igen:

Världen hade varit en bättre värld och klarar sig bra utan Adams värderingar, "filosofier" hans blogg, hans låga moraliska tröskel och (tillägg) Perversa Indoktrinering han vill påföra andra.



Vi behöver inte fler böcker om varför det är okej att döda oskyldiga barn och ungdomar osv



Kan du inte filosofera om något annat ett tag?

Till du har "kalibrerat om".



Varför skulle vi tro att det är dina tankar du yttrar på bloggen?

Det är det ju inte? Du har inget nytt att komma med! Du är inget speciell.

Du är bara en i mängden äckliga människor som kommer med något perverst inbakat i en rosa förpackning.



Jag mår dåligt....



2011-07-29 @ 17:55:55
Postat av: Adam

Läs gärna VAD jag skriver, läs inte in en massa saker som jag INTE skriver.



Varför läser jag en bok som den i bloggen nämnda?

Just för att jag INTE förstår den uppenbara ondska som Gud beordrar i GT.

OM jag stod bakom Behring, OM jag såg honom som hjälte - tror du verkligen jag skulle ägna min tid, min energi och mina pengar på att försöka förstå GT?



Dina påhopp saknar ju reson!



Du anser att Bibelns Gud är ondskan personifierad, och inte värd att tro på. Därmed väljer du att förkasta litteratur som vill ge en annan synpunkt som onödig och direkt farlig. Och sen anklagar du samma böcker för att sakna objektivitet.



Din argumentation är minst sagt pinsam. Den liknar mer den ilskna polemiken som Dawkins visat i sina böcker om religion, än resultatet av ett genuin studerande av ämnet som du kritiserar.



Jag ställer mig inte bakom Behring på något sätt. Om du sedan anser att man som bibeltroende automatiskt sätt gör det så är det din åsikt. Den respekterar jag, men jag förstår samtidigt inte hur du kan dra en sådan slutsats.



Vill du föra ett samtal om GT så har jag mer än gärna en sådant. Men du verkar inte vilja föra ett samtal - du verkar snarare enbart vilja häva ur dig en massa agg.

2011-07-29 @ 20:02:17
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Anonym



Hej.



När jag var ett litet barn fick jag lära mig att det språk som GT skrevs på var extremt rikt grammatiskt och därför väldigt svårt att översätta till Svenska.



Det ska ha funnits ett sätt att böja ord som var "ovilligt låta något ske".



Det var en ganska simpel förklaring I motsats till hur djupt du går för att undersöka moralen I GT. Men jag var ung och accepterade sådana "sanningar" på grund av andra "sanningar" jag redan accepterat.



Om man måste läsa 10 böcker och använda många hundra timmar för att ens ha en chans att sätta sig in i ett så djupt ämne som det här så kände väl jag att det var tid jag ville använda på andra ting.



Visst är det väl så att GT innehåller ganska mycket våld, död, krig, bestraffning osv.



Det är viktigt för dig att försvara Gud och få honom att framstå

som god. Jag tror att:

Du vill "så ett frö" av din tankegång.

Acceptera något I den kristna tron, eller om du inte kan det, acceptera tanken på tanken att det kanske finns något som går att acceptera i den kristna tron.



När du skriver att du "tvivlar" och "brottas" med din tro.

Så skriver du inte det absolut för att framstå som mer nobel än du är.

Jag tror inte du letar efter ett alternativ, eller att du är osäker på "om du kommer förbli I gud".

Du har en målgrupp du rättare in dig på I ditt missionsarbete.



Du är en "rekryterare". Alla som lever i ordet, talar konstant ordet.

Det betyder att du lever ett väldigt kristet liv och i det ingår mission och "själa vinnande"



Du har valt gud och accepterat honom IN I ditt hjärta.

Du tror att den här guden har en ande som bor I dig efter att ha döpt dig i vatten och eld samt tagit beslutet att ge ditt liv till gud.



Du har inte en tanke på att kasta ut honom och det är inte viktigt för DIG att gud dödande människor.



Det är bara viktigt i det avseendet att det är viktigt för dig att

spridda din tro vidare och då måste du resonera och sälja budskapet till personer som har en helt annan moralisk infallsvinkel än du.



Jag vill inte läsa dina böcker om folkmord.





Jag lägger hellre tiden på att annat än att försöka rättfärdiga att gud utrotar miljoner, kanske miljarder människor.



Förstår att du blir frustrerad att jämnföras med monster.



Hur många år var jag tvungen att lägga på att studera "is good a moral monster" i mitt eget huvud.



Är man fortsatt pinsam om man bara studerat kristendom I 20 år?

Hur många år skal till bara att jag JAG få ha rätt att uttala mig och OCKSÅ säga "låt oss kalla chocklad för choklad".



Jag är inte så arg som du tror :)



Men just nu vill jag inte läsa dina böcker om folkmord.

2011-07-30 @ 11:40:32
Postat av: ^^

Läs gärna vad andra skriver själv.



Adam:" Om du sedan anser att man som bibeltroende automatiskt sätt gör det så är det din åsikt."



Du har inte blivit anklagad för att sympatisera med Anders Behring.



Däremot har du blivit anklagad för att vara indoktrinerad och sympatisera med den gud man kan läsa om i bibel.



Låt oss se på fakta:

Du är kristen

Du har växt upp i kristendomen

Du har åkt på hjärntvättningsläger under hela din uppväxt (tonårs läger, barnläger, skidresor, israel, koncentrationsläger, naturgrupper, mamma grupper, söndagsgrupper, torsdagsgrupper, städgrupper, motivationsgrupp, cellgrupp osv )

Du ber ofta ,flera ggr om dagen vanligen.

Du åker på resor där syftet verkar vara att be och sprida ditt budskap

Du läser väldigt mycket böcker om kristendom

Det är viktigt för dig att andra läser böcker om kristendomen

Du vill ge ut ett eget kompendium... ^ ^



Kristendomen bygger på bibeln.

Du tror att bibelns texter bygger på trovärdiga historiska händelser.

Gud dödar en djävla massa personer I bibeln.

Du förstår inte varför men det förändrar inte det faktum att du är kristen.

Du läser böcker för att pröva förstå detta varför.

Bibeln blir attackerad som bevis för en ond gud.

Du är delvis enig men anser att vi måste läsa ÄNNU fler böcker för att förstå om gud är ett moraliskt monster eller inte.



Detta kännetecknar folk som är indoktrinerade:



MAN BEHÖVER INTE ALLA SVAR, MIN VÄG ÄR DEN RÄTTA OANSETT

ALLTING JAG LÄSER PEKAR PÅ ATT MINA IDEOLOGIER ÄR DE RÄTTA

MAN VÄXER I SANNINGEN GENOM ATT STUDERA OCH SPRIDA BUD SKAPET TILL ANDRA.



Smacka på ordet: IN-Do-K-TRI-Ne-Rad



Läs en bok om indoktrinering istället.

Sen kan du läsa GT med nya ögon.

Jag kan sända dig en bok grattis om du kunde tänkt dig att lämna ut en post adress. ?

2011-07-31 @ 13:45:41
Postat av: NT

Hej Adam.



Du får gärna skriva ett löst sammansatt inlägg om ondskan I nya testamentet och hur den kan förklaras.



Dessutom måste jag bekänna att jag förstår inte din tro.

Vad bygger din tro på? Jesus I NT?



- Tror du på visa delar av GT.

- Tror du på allt som står om Jesus I NT?

- Tror du på allt som sas av Jesus?



När du bara hänvisar till böcker med andra författare är det ju svårt att förstå hur just du tänker och det är väldigt svårt att finna ut vad just din personliga tro som enligt dig själv är väldigt stark kommer ifrån?



Dessutom undrar jag om du tycker att homosexuella förtjänar döden?



Ett bibelord som ofta citeras I svenska frikyrkor är följande bibelverser:



Vers 18

Ty Guds vrede uppenbarar sig från himmelen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycka sanningen.



Vers 24:

Därför prisgav Gud dem i deras hjärtans begärelser åt orenhet, så att de med varandra skändade sina kroppar.



25.

De hade ju bytt bort Guds sanning mot lögn och tagit sig för att dyrka och tjäna det skapade framför Skaparen, honom som är högtlovad i evighet, amen.



26.

Fördenskull gav Gud dem till pris åt skamliga lustar: deras kvinnor utbytte det naturliga umgänget mot ett onaturligt;



27.

sammalunda övergåvo ock männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes i lusta till varandra och bedrevo styggelse, man med man. Så fingo de på sig själva uppbära sin villas tillbörliga lön.



28.

Och eftersom de icke hade aktat det något värt att taga vara på sin kunskap om Gud, gav Gud dem till pris åt ett ovärdigt sinnelag, till att bedriva otillbörliga ting.



29.

Så hava de blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet, elakhet; de äro fulla av avund, mordlust, trätlystnad, svek, vrångsinthet;



30.

de äro örontasslare, förtalare, styggelser för Gud, våldsverkare, övermodiga, stortaliga, illfundiga, olydiga mot sina föräldrar,

31.

oförståndiga, trolösa, utan kärlek till sina egna, utan barmhärtighet mot andra.

32.

Och fastän de väl veta vad Gud har stadgat såsom rätt, att nämligen de som handla så förtjäna döden, är det dem icke nog att själva så göra, de giva ock sitt bifall åt andra som handla likaså.



Här springer de första kristna runt, de som mer eller mindre var ögonvittnen, vänner till Jesus, vänner till vänner eller familj och sprider det de påstår är Jesus budskap vidare.



Detta är ting som kännetecknar människor som är homosexuella:



orättfärdighet, ondska, girighet, elakhet; de äro fulla av avund, mordlust, trätlystnad, svek, vrångsinthet;



30.

de äro örontasslare, förtalare, styggelser för Gud, våldsverkare, övermodiga, stortaliga, illfundiga, olydiga mot sina föräldrar,

31.

oförståndiga, trolösa, utan kärlek till sina egna, utan barmhärtighet mot andra.



Här är en viktig fråga för jag har nämligen en bror som är homosexuell. Är jag personligt ansvarig för att döda honom, eller är vi som en församling kollektivt ansvariga för att tillsammans döda honom?

Eller är det okej att vänta på att Jesus kommer tillbaka och dödar honom?

Vad anser du utifrån din tro Adam?



En fråga till Adam.

Skulle du se på din son eller dotter som en styggelse för dig om de levde i en kärleksfull relation som inte var heterosexuell?

Skulle du vara enig med romarbrevet om att de förtjänade att dö?



EN SISTA FRÅGA:

Adam.

Anser du att du förtjänar evigt liv, och att jag förtjänar att kastas in i en brinnande eld på grund av att jag inte tror på den gud det står om i bibeln?



Med Vänliga Hälsningar



Homo sympatisören

2011-08-03 @ 12:43:18
Postat av: exit

Gud är stor!

2011-08-21 @ 03:17:55
URL: http://eexit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0