Ögonblick

Relationer kan ge oss den största glädjen.
Relationer kan även drabba oss med den största sorgen.

Livet kretsar kring relationer. Allting andas relationer. Människan verkar vara skapt för att ha relationer.

De största och allvarligaste brotten begår vi i relationer.

När vi sårar dom vi älskar. När vi bryter ner de vardagliga kontakterna. När vi omedvetet tar för oss och sätter oss själva före. När vi utnyttjar och vinner fördelar hos de närmaste.

Då är vi brottslingar.

Som begår brott utan straff.

Jag tror att relationer är det allra viktigaste vi kan investera i. Men den investeringen kommer att betyda att vi blir sårade, att vi blir trampade på, att vi kommer uppleva oss överkörda. För det kommer med relationerna. Så illa är det. Men det är där det är som mest illa vi behöver fokusera och ge vårt fulla arbete till.
Därför att där fallet är som störst, där kan upprättelsen bli som störst.

Och världen behöver upprättelse i sina relationer.

Kärnan i den kristna tron är att Gud upprättat relationen till människan. Jag ser det som en fingervisning till vad vi bör tänka på. Se din familj - gör allt för att hålla den upprättad. Se din nästa som en möjlig relation. Se dina vänner och värna om relationerna. Se dina fiender och försonas för att upprättelse ska kunna ske.

Hur svårt det än kan vara så tror jag det är här allting börjar: två människor som lägger ned sina vapen och som för ett ögonblick ser det stora i gemenskap.

Det är sådana ögonblick som jag tror bygger en bättre värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0